Lärande lek med energi

Genom att leka lär sig sexåringarna om energikällor, elektricitet, energiåtgång och att energi faktiskt kan ta slut. Så pedagogiskt, så lättbegripligt och så kul! Jamtlis skolprogram är en tillgång.

Barnen från Treälvsskolans förskoleklass väller förväntansfulla ut ur bussen. Jamtli är spännande! Det är nyckfullt majväder, snöflingor dansar i luften och fikat kommer att avnjutas inomhus. Hälften av gänget ska starta med skolprogrammet ”Lek med energi”.

Energi är ett högaktuellt ämne med stark koppling till klimat och miljö. Pedagog Östersund tog nyligen del av Jamtlis pedagogiska program om energianvändning för lite äldre elever, men hur får man sexåringar att förstå? Det ska vi ta reda på.

Museipedagogen Madelene Onsander möter gruppen ute på området och visar väg till ett av Jamtlis välplanerade lekområden, Energileken. Hon samlar barnen för en kort inledning i samtalsform. Vad är egentligen energi?

Det första som barnen kopplar till är sin egen energi. När de gör saker, leker, är i farten. Madelene hakar på och pratar om att energin kan ta slut, man blir trött. Därför är det bra med mellis. Man äter något, fyller på med energi och orkar leka lite till. Men bilar då? Vad får bilar att gå framåt? Bensin såklart! Och olja.

– Och bensin gör man ju av olja, förklarar Madelene.

Barnen känner till att man kan få energi från solen och vinden. Madelene lägger till vattenkraft och kärnkraft och så är den enkla översikten klar. Vissa energikällor kan ta slut, medan andra inte gör det. Vissa är också rena, medan andra fyller luften med avgaser. Barnen är på det klara med att el behövs för att till exempel lampor och apparater i hemmet ska fungera. De känner också igen en solpanel när de ser en.

Madelene har en liten solpanel som får en propeller att snurra när dagsljuset skiner på solcellerna. Hon demonsterar. Så vad händer om vi täcker solpanelen med en träskiva? Just det: Solen når inte solpanelen. Energin tar slut och propellern stannar. Det är enkelt att förstå.

Nu är det dags att titta in i Energilekens ”hjärna”. På kontrollpanelen finns två kärl avbildade. Det gröna visar med hjälp av lysdioder hur mycket energi som finns lagrad. Det röda visar hur mycket energi som används just nu. Om energin tar helt slut, kommer larmet att gå. Så hur fyller man på?

Ett barn drar runt en vev som driver en generator. En kompis och en lärare tittar på. vevar påMadelene visar hur de kan utnyttja vattnets kraft och skapa elektricitet genom att släppa ut vatten på det stora skovelhjulet. Med muskelkraft och en vev kopplad till en generator kan de få ännu mera el. Barnen får prova. En bit bort står symboliskt vindkraftverk som i brist på starka vindar också drivs med en vev. Här finns också en stor solpanel som manuellt kan riktas in mot solen.

Vissa saker, som grävmaskinen och lekstugans tvättmaskin drar massor med energi. Det gör vattensprutan också om man använder den kraftigaste strålen. Det finns verkligen roliga leksaker här och barnen är mycket ivriga att få prova dem. När Madelene har visat hur allt fungerar släpps barnen fria i leken. Det är intressant att iaktta. Några barn är helt inriktade på att leka, andra tänker mer på att hålla igång energiförsörjningen. De anstränger sig, kollar kontrollpanelen och peppar varandra.

– Veva! Jobba hårdare!

En liten grupp barn vill försöka få igång minisågverket så att stocken börjar röra sig mot klingan. För detta krävs stora mängder energi och de kämpar allt vad de orkar. En av entusiasterna lägger plötsligt märke till hur ett annat barn oavbrutet avfyrar vattenkanonen på högsta effekt. Då kommer insikten: De konkurrerar om energin.

– Du slösar ju energi! ropar hon indignerat.

Till slut går sågverket igång, om än bara för en kort stund.

En grupp barn springer i riktning mot lekplatsens vindkraftverk. Skog runt omkring.Jamtli har gjort det igen. Trots 4 grader och skoningslösa vindar från Storsjön har barnen roligt. Upplägget är så pedagogiskt att vartenda barn i Treälvens F-klass garanterat har lärt sig någonting idag. Minnesbilderna från Energileken kan definitivt ha betydelse för en djupare förståelse av energi och energisystem. De blir som gyllene tankekrokar där nya kunskaper kan hängas upp.

– Jag har lärt mig lite allt möjligt idag. Förut visste jag inte hur det blir el, men nu vet jag det, säger Leia.

Text och foto: Mi Edvinsson