Ett fantastiskt arbetssätt 

Efter att i nästan två terminer byggt det pedagogiska arbetet kring sagoboken ”Petter och hans fyra getter” har förskollärarna på avdelningen Spindeln fått upp ögonen för hur mycket ett tema kan rymma. Med filmaren Kurt Skogs hjälp kom det även att innefatta digital teknik.  

”Vad ska vi göra idag, Skogen?” Barnen flockas runt filmaren Kurt Skog när han hänger av sig jackan i tamburen på avdelningen Spindeln, förskolan Mosippan. Han var här igår också. Då visade han hur man kan få vad som helst – som en stor byggklots till Kurt redo med kameran på stativet. Tre förväntansfulla barn på plats.exempel – att röra sig på film. Det var spännande! På samma sätt ska nu barnen få Petter och hans fyra getter att röra sig. Att återberätta sagan genom film blir en fin avslutning på temat som som löpt över nästan två terminer och som helt och hållet utgått från rimsagan Petter och hans fyra getter.  

 – Grundtanken var att jobba med språkutveckling eftersom vi såg att det behövdes, men vi ville också ha in mycket annat från läroplanen i temat – socialt samspel, matematik och teknik till exempel. Vi har byggt på successivt efter barnens tankar och idéer och det har utvecklats till ett tema som har rymt otroligt mycket, säger förskolläraren Lotta Persson.  

 Inflytande och utveckling 

Barnen på Spindeln är 3-5 år gamla. De har älskat sagan om Petter och inte tröttnat trots att de läst den väldigt många gånger. Alla barn har jobbat språkligt med sagan genom att berätta och återge på många olika sätt. De har lekt lekar tillsammans som på olika sätt kan knytas till sagan och de har hjälpPetter med matematiska problem kring hans försvunna getter, funderat över trollet Ludenbens agerande och hur det egentligen gick till när getterna fördes bort 

 – Vi har tagit vara på alla tillfällen till att föra diskussioner med barnen, det har varit mycket resonemang och vi ser hur barnens tankar, språk och reflektionsförmåga har utvecklats, säger Lotta. 

Barn springer in genom dörren som det står Petters värld på.Sagan har också följt med ut i skogen som är Petters upplevelsevärld – en värld som barnen har återskapat inomhus i ett liten rum på avdelningen. 

 – Det är barnens tankar och idéer som tagits tillvara hela tiden. Alla barn på avdelningen har varit med och byggt upp det här. De har samlat material i skogenmålat bakgrund och konstruerat figurer, berättar Lotta. 

Och så en dag kom det ett mejl från Filmpool Jämtland. Ett erbjudande om att få tre dagars hjälp av Kurt Skog att göra animerad film. Ja! Det nappade förskollärarna på. 

 – Våra IT- och digitaliseringsansvariga här  Mosippan har introducerat oss övriga i appar och program som man kan använda för bland annat filmskapande. Jag har provat lite förut och det är jättekul. Vi tänkte att om barnen återger sagan om Petter med hjälp av film så får vi in även digital teknik i temat och det blir en fin avslutning på arbetet, säger Lotta.  

 Femåringar kan mer än man tror 

Nyheten om att göra film ökade barnens motivation ännu mer och inför Kurts besök var de två filmmiljöerna helt klara: Petters skog och trollets berg. 

Ett barn flyttar figurer på den lilla filmscenenFilmandet är förbehållet 5-åringarna. I grupper om fyra turas de om att jobba tillsammans med Kurt och skapa filmsekvenser som passar till berättelsen som de senare ska läsa in med sina röster. Eftersom animerad film kräver ungefär 12 bilder i sekunden, och därmed kräver mycket arbete och tid, har Lotta kortat ner sagans text till en tvåminutersversion.  

Kurt håller koll på körschemat där de olika scenerna och dess längd står beskrivna. Han håller ett öga (och ibland en handpå stativet för att inte barnen i sin iver ska råka flytta på det. Det skulle se konstigt ut på filmen. På stativet sitter lärplattan som både innehåller filmprogram och kamera. Ett barn i taget får sköta kameran. De andra står beredda att flytta figurerna mellan varje bild. 

 – Fota! Flytta! Fota! Flytta, dirigerar Kurt. 

Närbild bakifrån när Kurt och barnen kollar resultatet på skärmen.Barnen jobbar på under fniss och skratt. Sedan trängs de kring skärmen för att titta på resultatet. På filmen skuttar getterna omkring så att det står härliga till. 

 – Det är roligt att jobba med så här små barn. De kan mycket mer än man tror. De är ju hemma på det här med medier och har mycket förförståelse. Det blir lite stressigt när man koncentrerar arbetet till tre dagar såhär, men nu lär sig ju både vuxna och barn så att de senare kan jobba på egen hand och sprida ut arbetet över tid, säger Kurt. 

Ett arbetssätt som rymmer allt 

När filmen är klar ska det bli visning för de andra på förskolan. Helst med känsla av riktig biopremiär.  

Lotta tillverkare tårar av blått papper – Här är barnen också delaktiga. Hur ser det ut på en biograf? Vad behövs? Hur kan vi göra? Kanske ska vi göra inbjudningar, rulla ut röda mattan… det finns mycket man kan göra, säger Lotta medan hon koncentrerat försöker tillverka papperstårar till Petter så att han tydligt ska kunna sörja sina försvunna getter på filmen.

Förskollärarna som byggt upp arbetet kring sagan om Petter har tidigare inte tidigare haft som praxis att jobba med såhär omfattande och långvariga teman, men nu vill de fortsätta på det inslagna spåret.  

 – Det är ett fantastiskt arbetssätt! Man kan få in så mycket, och med tydliga syften. Vi vill att barnen ska få så mycket som möjligt med sig i ryggsäcken till skolan. Om pedagogerna är entusiastiska och tar vara på barnens tankar och idéer är det inte svårt att hålla ett tema vid liv under lång tid. Det här temat skulle vi kunna utveckla ännu mer, men det får bli en annan gång. Nu sätter vi punkt med filmen, säger Lotta. 

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Charlotta.persson