Nyfiken på: Jessica Björnwall

Hon är SVA -lärare på Östbergsskolan och brinner för lärande och våra nyanlända elever. Hon skriver i en blogg där hon delar tankar om flerspråkighet och vardagen som sva-lärare. Hon deltar i Skolverkets arbete med att ta fram ett nationellt kartläggningsmaterial för nyanländas kunskaper där Östbergsskolan är med som pilotskola. Hon är en lärare som har världens bästa jobb, enligt henne själv

Men vad är det då som händer i det där klassrummet på Frösön? 

Jessica tar emot mig utanför expeditionen på Östbergsskolan. Hon ursäktar sig en aning för att inte alla elever är med på lektionen som jag ska få möjlighet att vara med på. Det pågår en drogförebyggande kampanj som alla elever ska delta i, och därför är inte alla med just idag.
Hon guidar mig genom korridorerna på skolan tills vi kommer fram till ett lite mindre klassrum där borden står i en hästskoform. Eleverna sitter i smågrupper och har fullt fokus på dagens uppgift. Några elever sitter i grupprum utanför klassrummet och Jessica springer fort, men koncentrerat mellan de olika grupperna.
Det man uppfattar ganska snabbt är stämningen i klassrummet. Det finns en påtaglig känsla av glädje i rummet, inte bara för att det är färgglad dokumentation uppsatt på väggarna, utan även hur eleverna och Jessica bemöter varandra. Här finns skratten, det vänliga bemötandet, fokuseringen och respekten för varandra.

Så småningom avslutar Jessica lektionen och vi sätter oss ned för att påbörja ett samtal om flerspråkighet. Det slutade med ett långt samtal om flerspråkighet, språk- och kunskapsutveckling, forskningsanknytning och vilka framgångsfaktorer man identifierat när det gäller undervisning för nyanlända.
Men framförallt kom samtalet att handla om hur goda relationer skapar bra undervisning, om lusten att lära och glädjen att se sina elever att utvecklas.
Resultatet av detta samtal kan du ta del av här nedanför.

Del 1 – Framgångsfaktorer för undervisning av nyanlända

Del 2 – Språket – en demokratisk rättighet

Del 3 – Att utveckla ett språk

Del 4 – Om utbildning och framgång

Del 5 – Om forskning och framtid

2 Comments

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.