Goda lärmiljöer 2: Varning för mattflykt!

Cheferna brottades med värdeord och Ante Runnqvist uppmanade dem att hålla sig på mattan. Han tryckte på vikten av tydliga förklaringar för att förverkliga pedagogernas idéer om goda lärmiljöer: ”Det är nu vi måste tala ur skägget!”

Vilka är våra mjuka värden? Kan vi hitta vår minsta gemensamma nämnare tillsammans? Det är dessa värden som tillsammans med checklistorna ska skapa de goda lärmiljöerna i Östersunds kommun. Rektorer och förskolechefer fick börja från början med att försöka vaska fram guldklimpar ur floden av styrdokumentscitat – en uppgift som skapade en del stress men löstes av samtliga grupper.

– Det går bra för oss! Vi har sorterat bort sådant som är självklart, som lagtext och att individanpassa undervisningen. Vi tycker att vi kan läsa in allt annat i de fyra värdeord som vi har kvar, säger Anette Tinnsten.

Kreativa, kompetenta, aktiva ansvarskännande, nyfikenhet, hållbarhet, demokrati, självtillit…. Orden skiftade mellan grupperna. Värt att komma ihåg är att detta är bara en första början.  Tids nog ska varje enhet hugga in sina egna värden i sten, eller åtminstone spika fast dem så att de sitter kvar under lång tid framöver.

Något svårare var det att definiera värdeorden.

– Det är nu vi måste tala ur skägget! Vi måste kunna definiera våra ord så att arkitekter och andra byggnissar kan begripa vad vi menar. Vi kan inte definiera ”trygghet” genom att lägga till fler bra och fina ord som ”trivsel” och ”gemenskap”. Vi måste säga vad vi konkret vill se i den fysiska, pedagogiska och sociokulturella miljön för att trygghet ska uppstå, säger processledaren Ante Runnqvist.

Rektorerna och förskolecheferna brottades med ord så att svetten lackade. Hur kunde det här vara så svårt?

– Vi brukar inte definiera orden!

– Vi definierar dem olika!

Ante Runnqvist uppmanade cheferna att undvika mattflykt och kämpa vidare. Uppgiften är ny. Efter lite övning kommer allt att falla på plats. Helt säkert är att samtliga chefer hade gjort sig förtjänta av lunch. Vi lämnar dem tills vidare i Clarions matsal och återkommer längre fram för att se vad eftermiddagens arbete gav. Fortsättning följer…

Text och bild: Mi Edvinsson

Läs också:

Foto: Mi EdvinssonGoda lärmiljöer 1: Uppvärmning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.