Lärlabbet: att erövra yrket

Kan vem som helst bli en bra lärare? Vilka kvaliteter behövs? Hur kan och börs stödet se ut för en nyutexad lärare? Vad behövs för att man ska kunna fortsätta utvecklas under hela yrkeslivet? Det här är några av frågorna som Elin Molander, lärare på Parkskolan i Östersund, får möjlighet att diskutera i Lärlabbet: att erövra yrket.

Kommande tre delar av Lärlabbets programserie handlar om lärarprofessionen. Den första heter Att erövra yrket och där får vi bl.a. besöka Knutbyskolan i Rinkeby i Stockholm där försteläraren Christina Maelan handledar lärarstudenten Georgios Varitmadis. Vi får ta del av deras respektive tankar om vad som är viktiga egenskaper för att lyckas som lärare.

Programpanelen består förutom Östersunds Elin Molander av: Tommy Lucassi, lärare i matematik, NO och teknik på Alviksskolan i Stockholm och Cecilia Johansson, högstadielärare i svenska, historia och geografi på Helenelundsskolan i Sollentuna.

Vi får även möta forskaren Jan Håkansson som tillsammans med med Daniel Sundberg (Linnéuniversitetet) tagit fram studien Utmärkt undervisning.utmärkt undervisning Det är en forskningsöversikt där de försökt sätta fingret på vad som utmärker en excellent lärare genom att titta på helheten av läraryrket.

Jan Håkansson berättar att sätt att se det är att dela upp det i olika faktorer/området: den relationella, den didaktiska och ledarkompetensen. Dock är han noga med att poängtera att det är just samspelet mellan dessa tre deler som är avgörande för excellensen. Studien finns i bokform här.

Titta på programmet genom att klicka på bilden nedan!

Missa inte Elins blogginlägg, det hittar du här.

/Janna

Lärlabbet lärarprofession

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.