Verkstad för framtiden

Det är kreativt kaos bland skärmar och sladdar. Sjundeklassarna jobbar energiskt, de har kul och tränar samtidigt förmågor som de behöver för den framtid vi ännu inte vet så mycket om.

I mitten av Tekniklands verkstad har små bord fösts ihop till en stor ö med stolar runt omkring. På borden står fullt med datorer. I tre av lokalens hörn står stora träbord med sarg runt kanterna. Ytan har svarta linjemarkeringar och ser ut att vara någon sorts bana.

Första intrycket är kaos. Sjundeklassarna från Kastalskolan sitter och står kring datorerna, de rör sig kors och tvärs, pratar, klickar, kopplar sladdar. Flockar av elever samlas kring banorna för att lika snabbt upplösas igen. Det är allt annat än tyst och stilla. Vad gör de? Efter en stunds iakttagelse står det helt klart att eleverna arbetar både koncentrerat och engagerat.

Besöket hos KomTek på Teknikland är ett inslag i Kastalskolans temadagar.  Anders Österholm leder aktiviteten som går ut på att få en LEGO-robot att förflytta sig på önskvärt sätt med hjälp av ett särskilt dataprogram, LEGO Mindstorms.Foto: Mi Edvinsson

– Första uppgiften de fick var att mäta hjulens diameter och räkna ut hur många varv hjulen behöver rotera för att för att roboten ska förflytta sig rakt fram en viss sträcka. Denna ”formel” har de sedan nytta av i de svårare uppgifterna, berättar Anders.

I samråd med kompisen gör Tuva ytterligare en justering i datorn och provar sedan roboten på banan igen. Nu gör den en elegant sväng runt det stora hindret i mitten av banan och styr sedan rakt mot tornet av klotsar. Exakt en centimeter framför tornet stannar den tvärt. Glädjedans utbryter i kompisgänget.

– Jag hade ingen aning om hur man gjorde sånt här. Det är svårt, säger Tuva och ler med hela ansiktet.

Några pojkar iakttar sin robot och kliar sig fundersamt i huvudet. De är ännu inte riktigt nöjda.

– Kan man få den att köra baklänges, frågar de.

Anders nickar. Pojkarna ska precis fråga hur man gör, men kommer på det själva i samma stund.

– Aha! Då skriver man ett minustecken framför, eller hur?

Uppspelta springer deFoto:Mi Edvinsson tillbaka till datorn för att lägga till ett nytt moment med nya siffror.

Syftet med KomTek är bland annat att väcka ungdomars teknikintresse och fungera som resurs för lärare. Anders menar att KomTeks aktiviteter förbereder eleverna för framtiden och bidrar till att utbilda dem för jobb som ännu inte är uppfunna. Men kan man verkligen det?

– Det vi gör här förutsätter ett öppnare tankesätt, att man vågar prova teknik utan att vara rädd för att göra fel. Man får försöka lösa uppgiften om och om igen på sitt eget sätt. Om man inte lyckas, är det fritt fram att hitta på något helt annat. Det handlar om entreprenöriellt lärande*, säger Anders.

Ander Österholm pläderar för att lära på ett avslappnat sätt, att få försöka om och om igen av ren nyfikenhet, helt utan krav på prestation. Även de medföljande lärarna kan slappna av och nyfiket iaktta det som sker med eleverna i den nya miljön, hur de samspelar och hur de löser problem. Intressant är att se hur också flickorna tar för sig, även i mixade grupper.

– Jag har lärt mig massor idag, säger Tilda.

Text och foto:

Är detta något som är intressant för din skola? Kontakta Anders Österholm på anders@teknikland.se för att ta reda på mer!

*Entreprenöriellt lärande innebär enligt Skolverkets definition att lära sig ta initiativ och ansvar, omsätta idéer till handling, kreativitet, våga ta risker. Det entreprenöriella lärandet främjar kompetens att fatta beslut, kommunicera och sammarbeta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.