Cirkus får eleverna att växa

Tack vare bidrag från Kulturrådet har Vallaskolan ännu en gång kunnat erbjuda cirkus som elevens val i åk 1-3. Under fem dagar med Daniel Oja från Nordcirkus har barnen gått från prova på-stadiet till att framföra cirkusnummer inför publik.

Det är torsdag och det börjar dra ihop sig till cirkusföreställning på Vallaskolan. Bland plintar, mattor och trapetser tränar elever i årskurs 1-3 på nyligen erövrade färdigheter. Alfred jobbar med diablon, något som han aldrig provat tidigare.

– Daniel sa att jag har talang, säger Alfred.

Och det syns. Med stor säkerhet slänger han upp diablon i luften och fångar den galant på den tunna tråden igen.

Pirrigt men kul

Eleverna i Vallaskolans idrottshall har alla valt att jobba med cirkus under elevens val. Under tre dagar har de tillsammans med Daniel Oja från Nordcirkus, fått prova på olika cirkusdiscipliner – jonglering, clowneri, akrobatik och balansakter. Därefter har de fått välja något som de gillar och hitta på ett eget cirkusnummer, ensam eller tillsammans med någon.

Klara har bland annat tränat på att göra fågelboet i trapetsen och  att snurra kinesiska tallrikar. Hon tycker att tallrikarna är svårast, men har ändå valt att framföra ett jongleringsnummer.

– Det ska bli kul, men det är lite pirrigt, säger Klara.

Idag är det finslipning som gäller. I morgon blir det allvar med föreställning för alla F-3:or. ”Minishowen” med Cirkusstjärnorna. Så står det på reklamaffischerna.

Nu kliver de nyblivna cirkusartisterna upp i tur och ordning för att göra ett första försök i rampljuset. Provpublik är kompisarna som sitter på bänken och väntar på sin tur. De applåderar entusiastiskt och Daniel sticker emellan med tips och feedback som alla kan ha nytta av.

– Stopp där – ni måste buga tillsammans. Snyggt! Öva er att titta på publiken och visa upp grejerna innan ni börjar jonglera. Sådär ja! Bra!

 Ämnesövergripande cirkustema i repris

Även förra läsåret kunde Vallaskolans elever välja cirkus med Daniel Oja på elevens val-veckan. Genom Skapande skola och bidrag från Kulturrådet hade de råd att hyra in honom igen.

– Vi var mycket nöjda med Daniel och det proffsiga arbete han utförde på vår skola. Vi sökte pengar för Skapande skola och beviljades pengar som som räckte till att ha honom hos oss 5 förmiddagar under elevens val-veckan. Intresset från eleverna har varit mycket stort, säger läraren Annica Östman.

Foto: Mi EdvinssonEleverna som just nu klättrar, gungar, jonglerar och balanserar i idrottshallen utgör bara hälften av cirkusgruppen. Den andra halvan sitter i något klassrum och jobbar med andra cirkusrelaterade uppgifter. Genom att låta eleverna söka fakta om cirkusens historia, skapa reklamaffischer och biljetter inför föreställningen samt varje dag skriva loggbok och reflektera över dagens aktiviteter blir cirkustemat inte bara idrott och rörelse, utan ett ämnesövergripande arbete.

– Det är så kul med cirkus! Jag har lärt mig trapets nu, och vad koreografi är. Och så har jag gjort scenövningar där jag lärt mig hur man tittar på publik och så, säger Julia.

 Daniel får barnen att växa

Det är lite nervöst när någon annan tittar på, och det blir lite småmissar här och där. Daniel förklarar att det hör till, och att det nu bara finns en enda sak att göra.

– Öva på tekniken resten av tiden nu så att det funkar, och ändra ingenting i era nummer! Ni kommer att vara ännu mer nervösa imorgon, och det enda botemedlet är att kunna sitt nummer så bra det bara går. Gör det igen och igen tills det sitter, uppmanar han.

Foto: Mi EdvinssonOch barnen övar utan knot medan Daniel går runt och hjälper till, saktar ner en trapets som gungar lite för våldsamt och ger goda råd där det behövs. Om man böjer på knäna mer så att det blir som en hylla, så blir det mycket enklare att göra en akrobatpyramid. Och se där, nu funkar det!

– Han är en duktig pedagog som ser alla utifrån den nivå de är. Alla får känna sig duktiga. Man ser hur de växer och hur en del börjar ta plats på ett nytt sätt, säger läraren Tomas Olsson.

– Mitt mål är att de ska prova något nytt, att de ska tycka att det är roligt och att jag ska se alla barn varje lektion och ge personlig feedback. Jag vill foka på det positiva, säger Daniel Oja.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

Tags:

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.