Mariebyteatern ger: Sagan om Flodhästen

Mariebyskolans årskurs F-1 krönte sitt värdegrundsarbete med en färgstark föreställning fylld av sång och dans. Arbetet med teatern har stärkt både självkänslan och gemenskapen mellan klasserna.

Med fjärilar i magen står eleverna i Mariebyskolans årskurs F-1 gömda bakom fonden och den brandgula Afrikasolen i papper. Publiken från förskolan och skolans årskurs 2-3 tar plats. Detta är genrepet inför eftermiddagens föreställning då föräldrar och andra närstående ska komma och titta.

Foto: Mi EdvinssonDen cirka tjugo minuter långa föreställningen bjuder på glad sång och dans i egenhändigt tillverkade masker och kostymer. Läraren Lina Olsén stöttar på gitarr och det blir både låtar ur Djungelboken och poplåtar med delvis omgjord text. Berättelsen, som även förmedlas genom repliker och en berättarröst, handlar om flodhästarna som upplever sin tillvaro trist och meningslös. De vill lämna vattenhålet, jaga som lejonen och bita som krokodilerna. Men vem ska då äta vattengräs och hålla vattenhålet rent? Budskapet är att alla har olika egenskaper och att alla behövs. Alla har en uppgift att fylla för varandra. Publiken applåderar skådespelarnas mod och ger massor av positiv feedback efteråt.

Lina Olsén, fritidspedagogen Camilla Edfalk och förskolläraren Linnéa Persson kom nya till Marieby skola i höstas. Nya för varandra var också F-klassens barn och eleverna i åk 1. De tre pedagogerna, som vill ha mycket samarbete mellan klasserna, jobbade stenhårt med värdegrund under hösten. Lina fick en idé om att göra teater av Sagan om flodhästen, en berättelse som hon gillade och som passade bra in i värdegrundsarbetet. Kollegorna var genast med på noterna.

– Det handlade både om stärka gemenskapen mellan klasserna och barnens självkänsla. Det ger självförtroende att agera framför publik, säger Linnéa.

För pedagogernas del har det inneburit glädje att jobba lite mer estetiskt än de vanligtvis gör. Glädjande är också att arbetet har gett resultat.

– Vi kan se att de leker mycket mer med varandra på rasterna nu, säger Lina.

Efter dagens andra och sista föreställning återstår sedan det viktiga efterarbetet.

-Tillsammans med eleverna ska vi dokumentera, prata om vad vi gjort och vad vårt arbete har gjort för skillnad. Om konflikter uppstår längre fram kan vi använda teaterföreställningen som en gemensam referens för att påminna varandra om hur vi ska vara mot varandra, säger Lina.

 

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »