Visioner som snart blir verklighet

Medan förskolan på Remonthagen sakta tar form skissar blivande chefen Marjut Svanström på ramarna för organisationen. Rörlighet, samarbete, lust och lek är vad hon vill se i sin hage. Detta ska bli en bra arbetsplats för både vuxna och barn!

Nu är den snart färdigbyggd, förskolan i det nya bostadsområdet Remonthagen i Östersund. Förskolan kommer att få samma namn som området, ett passande namn eftersom ordet ”remont”, åtminstone i hästsammanhang, är det samma som en unghäst under upplärning. Chef för den nya förskolan blir Marjut Svanström. Hon har varit med och startat ny förskoleverksamhet förr, både som pedagog och som chef, men aldrig så helt och fullt från noll som denna gång.

-Möjligheten att tillsammans med pedagogerna få bygga upp en verksamhet helt och hållet från grunden känns väldigt lockande, säger Marjut.

Tankarna bakom ritningen

Förskolan kommer att ha åldersindelad verksamhet och rymma drygt 100 barn. Bygget har föregåtts av gediget tankearbete samt studiebesök på sex olika moderna förskolor i Stockholmsområdet. Känslan av en enda förskola istället för åtskilda avdelningar, ljus och rymd, möte med naturen och matinspiration är några av arbetsgruppens visioner som förverkligats på arkitektens ritning.

Foto: Mi Edvinsson

 

Det kommer att finnas ett pedagogiskt kök med ett fönster genom vilket man kan se personalen arbeta i det ”riktiga” köket. Besökaren som kliver in i entrén kommer att kunna titta rakt in i barnens målarateljé genom en glasvägg och inte bara att mötas av väggar och ytterkläder. Andra stora glasytor släpper in sol och ljus i de svala ”greenrooms” där det går att odla om man vill, eller ha annan verksamhet. Här och där finns altandörrar som leder ut till en bred trätrall som omger huset. Bara ett stenkast bort finns skogen och naturen.

Något helt nytt är den Reggio Emilia-inspirerade matsal som kommer att ligga i hjärtat av byggnaden.

– Matsalen är tänkt för 4-5-åringarna och ska ligga i anslutning till deras verksamhet. Det är praktiskt! Vi kan skapa bättre lärmiljöer om vi slipper bord och stolar i alla rum på avdelningarna. Matsalen ska förstås kunna användas till annat också, säger Marjut.

Pedagogiska käpphästar

För att kunna rikta allt fokus mot det pedagogiska uppdraget kommer Marjut att dra upp riktlinjerna för verksamhetens organisation innan de första pedagogerna rekryteras. Hon vet på ett ungefär hur hon vill ha det.

– Jag tänker mig en viss naturlig arbetsrotation i organisationen, detta för barnens skull. Min erfarenhet är att utvecklingen kan avstanna om pedagoger ”fastnar” i en viss åldersgrupp och med samma kollegor. Att jobba med olika personer och olika åldersgrupper vidgar perspektiven, säger Marjut.

Marjut vill se nära relationer mellan barn och pedagoger, och hon vill se öppna och flexibla pedagoger som kan se det lustfyllda i att prova nya saker tillsammans med barnen. Att barnen har inflytande över verksamheten tycker hon är viktigt, och då syftar hon inte på formellt sådant.

– För mig innebär barninflytande att det finns ett pedagogiskt intresse av att förstå vad barnen kan växa i, säger Marjut.

Foto: Mi Edvinsson

Om det finns någon pedagogisk käpphäst som hon gärna vill se i Remonthagen så är det förmågan att som vuxen träda in som deltagare i barnens lek. Enligt Marjut är detta en gyllene möjlighet som kan utnyttjas betydligt mer än vad som vanligen sker.

– Fri lek utan inblandning av vuxna är värdefull när den fungerar, men vi måste ha koll på vad som händer i barnens lekar. Det är en bra metod att som vuxen kliva in som deltagare i leken och styra upp i förebyggande syfte när det behövs, säger Marjut.

Förskolan Remonthagens blivande chef lyser när hon går varvet kring det halvfärdiga bygget och inspekterar. I augusti kommer inredningen och möblerna. I september kommer de första barnen. Då…!

 

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »