Inspirerande bokmingel

Östersunds biblioteks bokmingel är som en social shoppingrunda för VIP-personer. Bibliotekarierna bjuder på förfriskningar och guidar bland varorna.

Så var det då dags för bokmingel igen, då skolbiblioteksansvariga och alla andra pedagoger i Östersunds kommuns grundskolor bjuds in till Östersunds bibliotek för att botanisera bland nyutkomna barn- och ungdomsböcker och välja vad som ska köpas in. Jämte cider och snacks är böckerna snyggt uppdukade i olika typer och ålderskategorier. Och så finns här ju bonushyllan, Foto: Mi Edvinssondär besökarna får välja en eller två böcker att ta med sig hem alldeles gratis och läsa för sina elever. Förlagen skickar massor av presentationsexemplar till biblioteket, och dessa är kvar från höstens utgivning.

På plats finns Skolbibliotekscentralens Julia Sandström, Viola Bergfors och Ingela Halén för att boktipsa, vägleda och nätverka. Det är tredje gången om presentationen av nya böcker arrangeras i denna sociala form. Det har varit ett jämt flöde av besökare under hela eftermiddagen och bibliotekarierna känner sig nöjda.

– Vi börjar hitta en bra form för detta nu, och vi vill poängtera att alla pedagoger på skolorna är välkomna, inte bara de skolbiblioteksansvariga, säger Julia.

Lättare att välja

Kikkan Björner-Olander och Gunilla Johansson, båda pedagoger på grundsärskolan, är på jakt efter lättlästa böcker för sina elever.

– Det är en djungel på nätet. Här får man tips och det är lättare att hitta något, säger Gunilla.

För visst är det lättare att bilda sig en uppfattning när man får känna och klämma på böckerna, titta på bilderna, bläddra och se typsnittets storlek med egna ögon. Och så inspirerande!

Martha Semrén Stein letar efter lämpliga böcker till sina flerspråkiga elever och finner böcker där det på varje uppslag finns en Foto: Mi Edvinssonsvensk och en arabisk version av texten – en praktisk variant av tvillingböcker!

– Det är viktigt att hitta något lättläst med bra innehåll som passar för elevernas ålder och inte är för barnsligt. Jag har märkt att allt fler svenskspråkiga elever också vill ha lättlästa böcker som inte är så mastiga att ta sig igenom, säger Martha.

Emma – en riktig läsambassadör!

Foto: Mi EdvinssonEmma Kjellin från Sörgårdsskolan står och bläddrar i böckerna för de yngsta. Hon har en årskurs 1 detta läsår och introducerade direkt vid skolstarten 15 minuters individuell läsning varje morgon, detta trots att de flesta elever ännu inte kunde läsa. Hur går det till?

– Jag plockar in massor av böcker i klassrummet. Innan de kan läsa får de titta på bilderna, titta efter bokstäver som de känner igen och fundera på vad boken kan handla om. Jag läser spännande böcker högt för dem också, och vi pratar mycket om det vi läser. De är så nyfikna, och de tycker att det är roligt att läsa. Språkmässigt är det nödvändigt att läsa, det berikar språket som annars kan bli torftigt, säger Emma.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »