Med närsamhället som läromedel

I närsamhället finns massor att upptäcka. Och tänk så bra kunskapen fastnar när man får se med egna ögon! Det tycker eleverna på Norra skolan som just nu förbereder en utställning om sitt arbete.

”Visste ni att det egentligen går en å tvärs genom stan som rinner ner här över torget till sjön? Fast den är nedgrävd nu för tiden. Och visste ni att det var kärlek som gjorde att staden byggdes just här?” Jim Hedlund, pedagog på Landsarkivet, visste hur han skulle fånga elevernas intresse när han inledde stadsvandringen med en grupp fjärdeklassare från Norra skolan. Hans kollega Mia Nilsson tog hand om den andra gruppen och båda berättade de spännande saker om Östersunds historia, om byggnader, banditer, Östersunds hjälte Samuel Perman och mycket mer.

Foto: Mi EdvinssonNågon vecka senare sitter historierna fortfarande kvar i elevernas minnen. I klassrummet hos deras lärare Lena Bark har de förevigats med egna bilder i akvarell och tillhörande faktatext. Ångaren Östersund, Gamla kyrkan och Rådhuset är sådant som finns med bland motiven liksom gravstenen som eleverna upptäckte, som berättar en mycket dramatisk och tragisk familjehistoria.  Elevernas material kommer att visas i en utställning 18 maj när Norra skolan har öppet hus.

Att se med egna ögon

Arbetet är en del av Norra skolans Skapande skola-projekt “Med närsamhället som läromedel”. Ett av syftena är att barnen ska få uppleva vilka fantastiska ställen det finns att besöka I deras närmiljö, på gångavstånd från skolan,

– Om man går på Norra skolan är man långt ifrån bara hänvisad till en asfalterad skolgård, det vill vi att eleverna ska se. Andra klasser har varit på till exempel Jamtli, biblioteket och Landsarkivet, berättar Carina Anderssson, klasslärare I årskurs 2.

Själv besökte Carina Vinterparken med sin klass, medan det fortfarande fanns snö kvar. Med hjälp av fotografen Matti Rapilas bilder, som visades i parken, tränade eleverna att göra enkla bildanalyser. Med lärplattor tog de egna foton av intressanta detaljer som de fann I parken – en underligt formad pinne, ett fastfruset blad, en snygg lyktstolpe eller isbitar som liknade diamanter.

Foto: Mi EdvinssonMed fotona som stöd målar de nu egna bilder som ska bli tvåornas bidrag till utställningen. Filmaren Ola Sandström går runt mellan klassrummen och gör på uppdrag av Filmpool Jämtland en dokumentärfilm om barnens arbete som också ska visas på utställningen.

Eleverna i årskurs 2 och 4 som Pedagog Östersund talar tycker att det är en bra idé att använda närsamhället som läromedel

– Det är bra att se det själv med egna ögon och inte bara läsa om det i böckerna, säger Saima som går i tvåan.

Och det är många elever som säger samma sak. Det fastnar bättre då. Och så får man ju komma ut i friska luften och röra på sig!

Skapande skola har betydelse

Carina Andersson, och många lärare med henne, är mycket glada för de möjligheter som Skapande skola har inneburit sedan det startade 2009. Dels har varje årskurs från F-9 erbjudits en centralt organiserad skapande aktivitet varje läsår, dels har enskilda skolor kunnat söka medel till egna projekt. Inför kommande läsår vill fler kommuner än någonsin ta del av de totalt 177 miljoner kronor som Kulturrådet fördelar genom Skapande skola, vilket i praktiken betyder mindre pengar till Östersunds kommun jämfört med tidigare år. Nästa läsår kommer det inte att vara möjligt att söka medel till egna projekt. I de centralt organiserade aktiviteterna kommer åk 3-7 att prioriteras. Läs mer om nästa års tilldelning här.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »