Teknikfokus igen på förskolan

Teknik i förskolan är ett tema som vi inom NTA förskola har satsat lite extra mycket på under senaste året. Förra våren bjöd vi in Technichus där ett 40-tal pedagoger fick inspiration utifrån att de fick testa att bygga olika saker som hade ett klart teknikfokus. Som vanligt var det full fart på byggandet och det flödade av en härlig stämning! Inspirerade av denna träff och av de åsikter som kom fram från förskolepedagogerna kände vi att vi även under denna vår ville fortsätta på den inslagna vägen.

Det som vi såg som viktigt var att deltagarna skulle få en fördjupning i ämnet och känna att de var något tryggare i teknikområdet efter träffarna. Utifrån den tanken var det då viktigt att få till en progression på de två träffar som var inplanerade. Planeringen handlade om att få in fakta och en orientering vad teknik är och vad som ryms i begreppet vilket gjordes dels via en kortare föreläsning, dels med faktatexter för inläsning.  För att bygga på detta användes tiden mellan träffarna till en så kallad ”teknikpromenad” och under träffarna använda tiden för hands-on med att arbeta med teknik, gruppdiskussioner och gemensamma diskussioner om hur, till exempel, man kan göra för att utveckla lärmiljöerna med fokus att synliggöra teknik.

Träff1_4

Alla var överens om teknik borde få större uppmärksamhet speciellt då alla rapporter, studier mm visar på att förskolan är oftast mycket bra i naturvetenskap men fysik är svårt, men speciellt teknik är det område som pedagogerna arbetar minst med. De som var på plats kunde unisont säga att det beror till stor del om att få mer kompetens inom teknikområdet.

Teknik omger oss hela tiden och den digitala tekniken är en väldigt stor del av barnens vardag men eftersom de ting som är skapad av människan har med teknik att göra, handlar givetvis teknik om det mesta runt om oss. Vi är extremt beroende av att vi får på oss ”teknikglasögonen” för att se den variation av artefakter som finns i vår närhet, för att kunna skapa nytt, för att öva på de entreprenöriella förmågorna men framförallt att följa skrivningarna i läroplanen: ”Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sitt intresse för teknik” samt  ”Förskolläraren ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld” 

Vi får nu se hur NTA inom förskolan går vidare med tekniksatsningen framöver. Utbildarna Anna-Carin och Camilla Landin menar att det skulle kunna vara en stående kompetensutvecklingsinsats, speciellt med den stora satsning som sker inom skolan. Där har nya skrivningar tillkommit från 1-9 utifrån att programmering ska vara ett tydligt inslag i undervisningen och detta framför allt i teknikämnet. Framtiden, och behovsanalyser från förskolans chefer får ange riktningen men lyssnar man på de pedagoger som varit på tematräffarna är den analysen redan klar, mer teknik 🙂

Träff2_5JPG

Träff2_6JPG

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »