Öppna upp matematiken

Stefan Lindström, matematiklärare i 7-9, har efter uppmuntran från sin chef skrivit en utvecklingsartikel om sina erfarenheter att få matematiken att bli mer synligt för eleverna och komma bort från att det bara blir ett skolämne. Genom att ge eleverna chans att se kopplingen mellan olika begrepp och metoder kan de se att matematik kan vara ganska häftigt. Det Stefan upplever under de sista 10 åren är att eleverna i åttan idag kan betydligt mer än tidigare och det genom att ta vara på hur de tänker ( inget revolutionerande egentligen) och använder det till från att vara en matematikinstruktör till matematiklärare. Han menar att man är en en matematiklärare först om man hjälper eleverna att förstå. I mångt och mycket självklart men genom att han har haft möjlighet att sprida sitt arbete i hemmakommunen, Nacka, kan man förstå att det är något intressant han kan berätta.

http://www.skolporten.se/app/uploads/2015/01/Undervisning_larande_nr15_2014.pdf

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »