Elever ser fördelar med ny lektionsstruktur 

Jobbigt men ändå positivt med mobilförbud. Bra med tydlig struktur och högre krav. Det är elevernas omdömen om lektionsstrukturen som alla lärare i årskurs 6-9 Östbergsskolan nu följer. 

I förra artikeln berättade Pedagog Östersund om hur pedagogerna i Östbergsskolans årskurs 6-9 jobbat fram en ny lektionsstruktur med John Steinbergs tankar som grund. Från och med i höst ska samtliga lärare i samtliga ämnen använda sig av denna. Gäller även vikarier.  

lektionsstruktur

Vid terminsstarten invigdes eleverna i det nya. Föräldrar informerades brevledes. Enligt rektorn Carina Abrahamsson har inte en enda protest hörts angående insamlandet av mobiltelefoner. 

 

Mobilförbudet påverkar stort 

Pedagog Östersund träffar en grupp elever i årskurs 9 som läser svenska som andraspråk med läraren Jessica Björnwall. De bekräftar nyordningen och att alla lärare gör på samma sätt, även om en del kan glömma bort sig lite ibland. 

Mobilförbudet är det som verkar utgöra den mest omvälvande förändringen ur elevernas synvinkel. De är helt överens om att det är lättare att fokusera på skolarbetet när de inte har tillgång till sociala medier.   

Pedagog Östersund. Foto: Mi Edvinsson. Jessicas elever.– Det var lite jobbigt först att inte få ha mobilen, men när jag tänker på framtiden så tycker jag att det bra. Nu måste jag lyssna, säger Florence.

– Även om jag ville lyssna förut också, var det svårt att låta blir att kolla på mobilen hela tiden. Nu är det lättare att koncentrera sig, säger Zacharias. 

Enligt eleverna måste dock godtrogna lärare se upp. Det händer att elever stoppar mobilen i fickan och lämnar in ett tomt fodral… 

”Det får oss att jobba hårdare” 

Att samla in mobiltelefonerna inverkar positivt på lärarens möjlighet att få all uppmärksamhet vid lektionens början. Någon form av digitalt verktyg behövs dock ofta i undervisningen. Niorna använder Chromebook där innehållet är begränsat jämfört med den privata telefonen.  

– Detta är ett flerspråkigt klassrum. Eleverna har tidigare använt mobiler för att t ex bildgoogla, slå upp ord eller lyssna på musik. Men iPads och Chromebooks går att använda på samma sätt, säger Jessica 

– Mobiler har inte varit ett problem på Jessicas lektioner förut heller, vi har använt dem till det vi ska, försäkrar Sevval 

Pedagog Östersund. Foto: Mi Edvinsson.De övriga punkterna i lektionsstrukturen får också tummen upp av eleverna. Återkopplingen till förra lektionen är värdefull, särskilt om det gått några dagar sedan sist. Det är lätt att förstå vad man ska göra och varför, vilket är bra. Att läraren hälsar på varje enskild elev är kanske inte det allra viktigaste, men har ändå betydelse. 

– Man blir på gott humör, säger Zacharias. 

Eleverna har även lagt märke till att lärarna har skärpt kraven på dem – också detta i enlighet med vad Steinberg förespråkar. 

– Det har blivit lite strängare. Lektionerna är lite svårare. Det får oss att jobba hårdare, och det är viktigt inför gymnasiet, säger Sevval. 

Text och foto: Mi Edvinsson

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »