Förnyelse som ger resultat

Av de sex nominerade till Östersunds kommuns nya kvalitetspris Förnyelsepriset kom två stycken från Barn-och utbildningsverksamheten. Fagervallsskolan belönades med en delad andraplats för sitt arbete med genrepedagogiken som förenar, förenklar, förbättrar och förnyar. 

En förskola och en grundskola bland de sex nominerade till Förnyelsepriset.  Det är en representation som Östersunds Barn- och utbildningsförvaltning är stolt över. 

Bergests förskola 3Fagervallen kommunbild

En av kandidaterna var förskolan Berget vars digitala årshjul har effektiviserat planeringen för personalen. Den andra var Fagervallsskolan som till slut hamnade på en delad andraplats för sitt arbete med genrepedagogik. Prissumman på 17 500 kronor ska användas till verksamhetsutveckling. 

Mycket på köpet med genrepedagogiken

För fyra år sedan fick Fagervallsskolans personal sin första utbildning i genrepedagogik. Uthålligt kollegialt arbete har lett fram till det språkutvecklande arbetssätt som nu praktiseras i alla klassrum. Det är stolta lärare som berättar på vilket sätt genrepedagogiken förenar, förenklar, förbättrar och förnyar för både vuxna och barn.  

Genrepedagogiken har från första stund varit ett gemensamt arbete för hela kollegiet vilket skapar en gemensam grund att stå på och en röd tråd att följa. Att dela kunskap och erfarenheter har blivit en naturlig del av arbetet, vilket är extra bonus.  

– För mig som är nyanställd är det tydligt att genrepedagogiken både förenar mig med kollegorna och förenklar mitt arbete, säger Maja Wennergren. 

Pedagog Östersund. Foto: Mi EdvinssonGenrepedagogikens tydliga struktur ger stöd till både pedagoger och elever. Lärarna har en tydlig arbetsgång att följa, och eleverna känner igen sig varje gång en textgenre återkommer. 

– Det blir progression från årskurs till årskurs. När de kommer till årskurs 4-5 har de redan jobbat igenom alla genrer några gånger. Man bygger vidare för varje år. Det är ett bra stöd som gör det enklare för eleverna, säger Bengt Larsson. 

Personalen upplever att den nya pedagogiken har förbättrat både kvaliteteten i undervisningen och elevernas språkliga förmåga. Det senare märks särskilt tydligt i elevernas texter. Att genrepedagogiken också inneburit förnyelse råder inget tvivel om: Lärarna har fått nya sätt att undervisa på, nya infallsvinklar och tips från kollegor, nya tankar. 

– Det är en förnyelseprocess varje gång vi ses, säger Martha Semrén Stein. 

Text och foto: Mi Edvinsson 

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »