Förändringarna som alla gillar

Genom förändringar i arbetssättet har fritidshemspersonalen vid Treälvsskolan i Lit höjt verksamhetens kvalitet och ökat tryggheten för barnen. Aktiviteter i kursform och nytt upplägg på förmiddagsrasterna är något som alla verkar gilla.

På fritidshemmet vid Treälvsskolan i Lit planerar personalen sedan cirka 3 år tillbaka aktiviteter för eleverna i kursform, en modell som de känner sig mycket nöjda med.

Utifrån barnens egna förslag lägger personalen upp kurser som hålls en eftermiddag i veckan under 3-4 veckor. Inför varje ny valperiod finns ett visst utbud av kurser som barnen kan anmäla sig till.  Om de vill. Att välja en kurs är nämligen helt frivilligt.

– Det är bara skoknytarkursen är obligatorisk, säger Simon Arhusiander med en blinkning.

Enligt Simon, som har jobbat ett par år på Treälvsskolans fritids, är det en stor andel av barnen som väljer att gå kurser, åtminstone någon gång per termin. De barn som avstår, gör istället ”vanliga saker” på fritids.

Pedagog Östersund. Foto: Mi Edvinsson

Fritidshemmets personal leder kurserna, vilket funkar fint eftersom olika pedagoger är bra på olika saker. Bollkurs, skridskokurs, graffiti och matlagning är exempel sådant som genomförts. I kurserna, som alltid utvärderas efteråt, finns olika mål för olika åldrar som grundar sig på läroplanens mål för fritidshemmet. Badkurs i simhallen är mycket populärt och finns oftast med i utbudet.

– Det är inte många av barnens förslag som vi har sagt nej till, säger Simon.

Bidrar till trygghet

Simon ser många fördelar med att utforma aktiviteterna som kurser. Barnen får möjlighet att prova många olika saker utifrån lust och intresse, de har större chans att göra mer av sådant som de gillar riktigt mycket och det leder till att barnens egna önskemål och idéer förverkligas i högre utsträckning. Modellen hjälper också till att skapa trygghet.

– Att anmäla sig till en kurs innebär att man i förväg vet precis vad man ska göra en viss dag några veckor framåt. Det är en trygghet som är viktig för många barn. För de nya barnen i F-klass innebär det också en chans att lära känna varandra och andra barn i mindre grupper, säger Simon.

Tre dagar varje vecka är det någon grupp som försvinner iväg till kursaktivitet. Det innebär större utrymme och lugnare tillvaro för dem som är kvar.

– Låt säga att du tar med dig 15 barn på en bollkurs och övriga är kvar. När det är färre barn har personalen större möjligheter att se mer av varje barn och lägga märke till hur de mår och hur läget är, säger Simon.

Danskurs med extern ledare

Just nu pågår en speciell danskurs ledd av Anna Eriksson från Östersunds Kulturskola. Till skillnad från de vanliga fritidskurserna omfattar danskursen hela 10 gånger och har erbjudits utifrån.

– Det här är en del av Kulturskolans eget projekt som syftar att nå nya målgrupper, bland annat barn på skolor utanför stan, berättar Anna.

Pedagog Östersund. Foto: Mi EdvinssonMånga barn har nappat på danskursen som hålls i sporthallen. De är uppdelade i två grupper, årskurs F-1 för sig och 2-3 för sig. Övningarna består av lekfull dans och rörelse till musik. Det är inte lätt att få en grupp 6-åringar att gå i takt, men barnen har roligt och de får röra på sig. Det senare var ett av de huvudsakliga skälen till att kursverksamheten på fritids startades.

På en bänk sitter föräldern Maria Andersson och väntar på sin son. Hon gillar upplägget med kurser.

– Barnen får möjlighet att prova många olika saker, det är bra, säger Maria.

Fritidspersonal i lyckat rastvaktsystem

Simon Arhusiander vill gärna ta tillfället i akt att berätta om en annan lyckad förändring i fritidspersonalens arbete. Det handlar om fjolårets nya ordning för rastvakt på förmiddagarna som har bidragit med mycket positivt för både elever och lärare i årskurs F-3. Fyra dagar i veckan ansvarar fritidshemmets personal för all tillsyn på förmiddagsrasterna. Det innebär det ett mer aktivt rastvaktande samtidigt som det minskar stressen hos lärarna.

Skolgård TreälvenSimon och hans kollega Tommy Einarsson är ute alla dagar. De organiserar aktiviteter vid behov, de håller koll på vad som försiggår på skolgården och försöker få med barn som står vid sidan om. Varje rast sätter de på musik på i en högtalare. Det är uppskattat och genererar en och annan rumpsväng. Klockan 9.58 spelar de låten som betyder att det är dags att gå in.

– Tidigare turades lärarna om att vara ute på förmiddagsrasterna, men nu får de lite extra förberedelsetid i klassrummet. De vaktar på lunchen istället. Lärarna säger att barnen är trygga med oss där ute, att de alltid kommer in i tid och att de ser fram emot att gå ut på rast. Det här blev riktigt bra, säger Simon.

Text: Mi Edvinsson. Foto: Mi Edvinsson och Simon Arhusiander

 

 

 

Inga kommentarer

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »