Programmering, hur då?

Jag har under en lång tid tyckt att programmering är obegripligt att förstå. Det är massa koder som inte verkar logiska för mig, det har gjort att jag inte velat börja med programmering.

Monicas startbild kvalitetBild hämtad från https://pixabay.com/sv/dator-datorkod-programmering-länkar-1836330/

Det är däremot programmering som det pratas om hela tiden vilket gjorde att jag började titta på vad det kan vara. Nu har detta skett under några år så det har ju tagit en tid att komma igång för mig. Jag tänkte därför dela med mig av mina erfarenheter här på bloggen för att underlätta för andra att komma igång.

Nu har programmering även skrivits in i den nya reviderade läroplanen som börjar gälla 2018/2019. Den nya läroplanen finns ute redan nu på skolverkets sida så att det är möjligt att börja med att se över de nya ändringarna.

Wikipedias förklaring av programmering:

Programmering handlar om att instruera en maskin eller del av en maskin, till exempel en mikrodator, dator, robot eller NC-maskin att utföra ett visst arbete. Personen som utför detta hantverk brukar ofta tituleras programmerare.

Så gör vi i förskoleklassen

När vi börjar med programmering i förskoleklass börjar vi att instruera varandra genom att vi leker robotar. Syftet med övningen är att ge varandra instruktioner via kommandon med kroppen till varandra utan att använda ord.

Hur går leken till?

  • Dela in gruppen i par.
  • Låt dem bestämma vem som är robot och vem som styr roboten, programmeraren.
  • Visa de olika kommandon som de ska använda:
  • Båda händerna på robotens axlar = rakt fram.
  • En hand på robotens högra axel = sväng höger.
  • En hand på robotens vänstra axel = sväng vänster.
  • En hand på robotens rygg = backa.
  • Låt eleverna styra varandra runt i rummet och byt sedan så den som varit robot får vara programmerare och tvärt om.

Reflektera tillsammans med eleverna kring övningen om hur det kändes att styra någon utan att prata. Hur var det att vara robot och inte kunna på verka mer än att lyda kommandon? Denna lek brukar vara väldigt populär och de vill göra den många gånger. En stor fördel är att den fungerar bra både inomhus och utomhus.

I den nya reviderade läroplanen står det under det centrala innehållet för matematik – algebra åk 1-3, sidan 57:

  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.

För åk 4-6, sidan 59:

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
Övningar och material

Nästa steg brukar bli att vi fortsätter programmera varandra men i grupper. Nu använder vi ett material som jag skrivit ut och laminerat från kodboken.se

https://www.kodboken.se/media/926925/robotkompis_spelplan.pdf

https://www.kodboken.se/media/926928/robotkompis_kommandon_dublett.pdf

På denna sidan finns även en beskrivning av lektionen/övningen att ta del av samt skriva ut. Övningen går ut på att de ska förflytta en robot efter en bana med färdiga kommandokort.

https://www.kodboken.se/start/kom-igang/lekar-och-ovningar/robotkompis-med-uppdrag

Monicas Picture1 Denna övning fungerar lika bra med elever i förskoleklass som åk 5.

En annan övning som vi gör är att dansa med just dance. Det går att dansa programmering eftersom det handlar om att följa instruktioner. Karin Nygårds som är programledare för tv-programmet programmera mera har i sin lärarhandledning bilder till dansprogrammering. Dessa kan man använda sig av men det finns även ett otroligt bra material som Skellefteå kommun har skapat.

Monicas URPicture1

Bild: programmera mera – UR

Vi brukar under tiden passa på att tillsammans i klassen titta på program från serien programmera mera som finns på ur.se för att förstå mer kring programmering. Det gör att man inte behöver kunna allt själv utan man får kunskaper via serien som lärare.

Nu har vi tillsammans fått erfarenheter om vad programmering kan vara och utifrån det så kan man arbeta vidare. Hur man sedan går vidare beror på elevgruppen men nu har alla fått en bra bas för att förstå programmering.

Blue-bot

Vi har till vår förskoleklass köpt in robotar, Blue-bot som går att programmera. Men de elever som läser programmerar enkelt via www.code.org och de äldsta eleverna börjar sedan programmera med www.scrach.mit.edu.

Monicas Picture2

I vår verksamhet i förskoleklassen så blir detta med programmering ett tema som vi arbetar med under några veckor. Det gör att denna roboten blir vår verkliga mottagare under temat. Denna robot kommer även att skicka oss uppdrag som vi ska utföra under tiden.

Så här ser de tre uppdragen ut:

Uppdrag 1:

https://youtu.be/wISn-_gk4iA

Monicas Picture3

Monicas Picture4

Uppdrag 2:

https://youtu.be/3835KHdCGJg

Monicas Picture5

Uppdrag 3:

https://youtu.be/GWNrJtMt8nY

Monicas Picture6

Så programmering är inte bara en massa koder som inte går att förstå utan vi behöver börja med grunden till att förstå programmering först!

 Länk- och apptips

Det finns många bra resurser på nätet att ta del av och här kommer några:

www.kodboken.se

http://urskola.se/Produkter/196679-Programmera-mera-Vad-ar-maskinkod

https://www.iis.se/fakta/kom-igang-med-scratch/

https://scratch.mit.edu

https://code.org

Appar att använda till iPad för programmering:

Swift playground

Lightbot

Scratch jr

Hopscotch

Blue-bot

Kodable

Lycka till med er programmering och kom ihåg att det kan vara mer än bara koder!

Monica Niemi, förskollärare i förskoleklass, Fagervallsskolan

Inga kommentarer

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »