Fyra skäl att enas kring ett arbetssätt

Tanken var att jag här skulle dela med mig av exempel på hur vi jobbar med språk i min verksamhet, en förskoleklass på Fagervallsskolan, men språk är allt och min verksamhet skulle kunna vara vilken som helst, en åk 5 eller något där emellan.  Det språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt mina elever möter med mig, möter de hos alla klasslärare i samtliga av deras kommande år på skolan. Skillnaden är möjligtvis  att inte alla elever får uppdragen utfärdade av Alfons Åberg.
Vårt stöd är genrepedagogiken men det är inte det som är det viktiga. Det jag vill lyfta som det viktiga med att enas kring ett arbetssätt är att:
1. Eleverna känner igen sig

Eleverna kommer under sina år på skolan möta samma arbetssätt, samma begrepp och samma sätt att möta textstrukturer. När eleverna redan sex år gamla ges möjlighet att upptäcka strukturen i narrativa texter, eller får uppleva att ett välarbetat argument kan få mottagaren att ändra åsikt, vad kan skolan då möta dem med som elvaåringar?

2. Högre kvalitet vid nyanställning

Som ny på skolan har jag snabbt kunnat erbjuda en undervisning som i så stor utsträckning som möjligt liknar den undervisning som bedrivs i övriga klasser. Detta tack vare de förväntningar som finns på mig, och att det finns en tydlig struktur med tillhörande material att läsa in sig på. Det är en trygghet för mig och ger en högre kvalitet för eleverna.

3. Gemensamt språk

Vi klasslärare kan mötas kring något gemensamt. Vi möts med regelbundenhet och delar, samt tar del av, varandras erfarenheter. Vi pratar ett gemensamt språk och kan lättare gå på djupet i diskussioner.

4. Arbetsglädje

Bland mina kollegor gör ingen som de alltid gjort, alla förnyar sig. Det ger mig inspiration vilket också medför att jag blir en bättre pedagog.

Marias bild 1För att ge konkreta exempel på hur vårt språk- och kunskapsutvecklande gestaltar sig i vår förskoleklass behöver jag beskriva ett helt temaarbete. Inget sker taget ur ett sammanhang,  varken i förskoleklass eller inom genrepedagogiken.

Av utrymmesskäl bjuder jag därför bara på några bilder, just tagna ur ett sammanhang. Vill man få hela sammanhanget, är man välkommen att kontakta mig!

Maria Wessén, förskoleklass, Fagervallsskolan

Marias bild 2

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »