Därför bloggar jag med mina elever

Jag är egentligen ganska ointresserad av teknik och digitalisering. Är inte imponerad av nya telefonmodeller eller flashiga datorer. Finner noll nöje med att felsöka när nätverket plötsligt är borta eller mailen hamnar i fel inkorg. Jag är intresserad av att saker och ting fungerar och att de kan underlätta mitt arbete. Jag vill att tekniken ska vara ett hjälpmedel för att nå mina mål, precis som pennor, sudd och skollunch. Jag ser den som en lika naturlig del av vardagen i klassrummet som whiteboarden och meterlinjalen.

 Jag vill att mina elever ska bli självständiga, ansvarstagande och nyfikna individer som driver sitt eget lärande framåt.

Jag trivs bäst när mitt klassrum är fyllt av ifrågasättande elever som delar med sig av sina tankar och ställer frågor. Elever som förstår varför de går i skolan och som tycker att det är roligt och viktigt att lära sig. Jag älskar när de tänker och blir i hemlighet lycklig när de lyckas argumentera till sig nåt jag är emot.

Att digitalisera delar av undervisningen har varit ett sätt att försöka nå mitt mål, att få så många elever som möjligt att våga stå för sina egna åsikter och uttrycka sina tankar. Att eleverna ska känna att de själva har ansvar för sin lärandesituation och att deras ansträngningar i skolan ger resultat.

Sedan höstterminen 2014 har jag genom att blogga tillsammans med mina elever medvetet arbetat för att stärka elevernas känsla av att de lär sig för sin egen skull. Bloggen har underlättat och avlastat mitt arbete och jag ser många fördelar med att blogga tillsammans med mina elever. Men eftersom det inte bara är min blogg utan någonting vi gör tillsammans, mina elever och jag, måste även de få komma till tals.

 Vad eleverna tycker

17 av 21 elever från fjolåret ställde snällt upp och svarade på frågor. De var alla rörande överens om att de lär sig genom att gå i skolan, att de kan ta ansvar för sitt lärande och att det faktiskt är ganska roligt att lära sig. De vet även hur de lär sig på bästa sätt vilket gör att de själva till viss del kan anpassa sitt kunskapsinhämtande. Jag väljer att tolka det som att de känner sig tillfredsställda när de själva märker att de går framåt i sitt lärande vilket även forskning bekräftar.

När eleverna pratar om vad som är bra med bloggen är det ett väldigt fokus på papper. Mest på att slippa papper. De uppskattar att inte behöva hålla reda på papper som kan komma bort. Genom att göra läxan lätt att hålla reda på, både för eleverna och föräldrarna, blir det lättare för eleverna själva att ta ansvar för sin läxa men även lättare för vuxna runt omkring att se om barnet gjort läxan på ett tillfredsställande vis.

“Att slippa ha med en massa papper överallt, väldigt enkelt och smidigt att ha den tillgänglig på mobilen som man ju har med sig överallt. Sen har den även varit väldigt rolig, det ÄR ju roligt att titta på små klipp och spela läro-spel 😉 Även ett väldigt enkelt att visa för Anna vad jag kan (vilket hon ju användar i bedömningen) genom att skicka kommentarer och skriva inlägg, och det är lätt att få feedback.”

“Dessutom kan man inte heller glömma något hemma mm så man inte kan lämna in läxan.”

Överraskande många elever svarade att det bästa handlat om kunskapsinhämtning, att de fått lära sig nya saker och att de upptäckt hur de själva kunde leta fakta på nätet. Formatet är tilltalande eftersom det är tillgängligt nästan överallt och upplevs som ett roligare sätt att lära.

“Att vi har fått lära oss så mycket om saker och att jag ger fått ny kunskap av att vara inne och läsa på bloggen.”

“Att det är något annorlunda som man inte är van vid och det gör saker roligare och mer intressanta.”

Eleverna uttrycker även att det finns mervärde med bloggen då det inte finns några ursäkter för att inte ta ansvar, informationen finns alltid tillgänglig vilket gör att de lyckas i större utsträckning.

“Att läxor behöver inte alltid vara tråkigt. Men också hur man använder Google och källkritik. Innan bloggen visste inte jag inte att man inte får använda vilka bilder som helst från internet. Har även lärt mig att ta ansvar för mitt lärande.”

“Att ta mer ansvar för mitt lärande, och att hitta svar/information på nätet.”

När jag pratar med lärare på senaredelen verkar det som att de goda tendenserna håller i sig.

Eleverna tar även upp saker jag blir förvånad över, sådant jag inte trodde att de själva var medvetna om att vi arbetat med.

“En sak vi fått träna mycket på genom hemliga läxan är att analysera och reflektera, så det har jag definitivt blivit bättre på. Sen har jag även lärt mig hur man skriver inlägg, och hur man söker information på internet på ett bra sätt eftersom en del läxor gick ut på att man skulle hitta fakta.”

“Källkritik, det är väldigt lätt att bara läsa en grej någonstans och tro på det direkt men med bloggen blir det viktigt att man är källkritisk och inte tror på allt.”

“Att söka kritiskt och granska information, att kortfattat skriva ner vad jag lärt mig och att ta mer ansvar för mitt eget lärande.”

“Att hantera mail dokument tangentbord mm, i nuvarande samhället blir det svårt om man inte kan hantera dessa grejer, det är i princip omöjligt att gå hela livet utan att använda ett tangentbord men med hjälp av bloggen har jag lärt mig det.”

Elevernas svar är ett kvitto på att vi är på rätt spår. I mitt nästa inlägg på den här bloggen kommer jag att berätta om hur och varför jag började med klassbloggen och om mitt bästa knep för att få eleverna att ta ansvar för sitt lärande!

Anna Järvholm, Östbergsskolan

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »