Hållbarhet i fokus

8A på Torvallaskolan är en av de klasser som just nu gnuggas i hållbarhetsfrågor utifrån Spillotekets nya läromedel. Materialet har tagits fram för att ge skolan en skjuts i arbetet med det livsviktiga men komplexa ämnet. Tankeväckande, tycker eleverna.

Med en stor fest på Excerishallen i Östersund tidigare i höst gick startskottet för Spillotekets lokala
innovationstävling, SPILLINVASION – Min värld 2030,- där cirka 300 elever från grundskolor i Jämtland deltar. Pedagog Östersund. Bicycle Beat. Foto: Mi EdvinssonTävlingsmomentet består av att med hjälp av spillmaterial, kreativitet och fantasi skapa en innovation som gör världen lite bättre. Arbetet i klassrummet är dock mer omfattande än så. Under sex veckor ska eleverna grotta ner sig i FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling samt Agenda 2030, detta med hjälp Spillotekets lektionskoncept som innehåller både teoretiska och kreativa uppgifter.

– Vi vill få skolorna att jobba med de globala målen. Det kan vara svårt, därför har vi skapat ett lektionskoncept som ska bidra med mer helhet och ge möjlighet till att jobba i flera olika ämnen. Det är i skolorna det måste hända, säger Frida Kjellgren, en av Spillotekets pedagoger.

Vill ge eleverna ett större perspektiv

Torvallaskolan är en av de skolor som valt att delta med alla sina åttondeklassare. Läraren Roy Stone hoppas att det ska ge eleverna ett större perspektiv på hållbarhetsfrågorna än bara återvinning och sopsortering, att de bättre ska förstå hur allting hänger ihop.

– Det är en stor utmaning för världen att nå de globala målen. Alla måste vara delaktiga för att det ska vara möjligt. Vi måste ta de här frågorna på allvar, säger Roy.I dag är det frågor om sin egen framtid som klass 8A ska fundera på. Först skriva själv, sedan diskutera i grupp. Hur gammal är jag år 2030?  Hur bor jag, hur färdas jag, vad äter jag, vad jobbar jag med? Eleverna ser sig själva jobba som barnmorska, hacker, artist, youtubare. De cyklar, tar tåget eller kör motorcykel till jobbet. Varifrån kommer elektriciteten till tåget? Hur drivs motorcykeln? Är det hållbart?

Klassen har hunnit ha ett par lektioner om hållbarhet ur olika perspektiv. De har sett filmer och diskuterat. Har det påverkat deras tänkande på något sätt?

Pedagog Östersund. Foto: Mi Edvinsson

– Det fanns saker som jag inte visste. Det fossila bränslet kommer till exempel inte att räcka så länge som jag trodde. Vi måste hitta andra energikällor, säger Louise.

– Jag har känt till det här med hållbarhetsfrågorna tidigare, men inte tänkt så mycket på det. Nu tänker jag lite mer. Jag vet inte hur vi ska göra för att förändra, men om varje person ”gör sitt jobb”, så måste det ju påverka, säger Carl.

– Det är viktiga frågor, det håller oss levande. Om det inte fungerar på jorden längre, kommer även vi att försvinna. Jag tycker att skolan borde kunna påverka oss mycket mer. Till exempel tycker jag att det är onödigt med så mycket iPads. Politiker kan också göra mer. Själv försöker jag tänka på att inte köpa så mycket nya kläder, och de gamla kastar jag inte, jag lämnar dem på second hand, säger Selam.

Reflektionerna är viktigast

På Torvallaskolan ska eleverna jobba med de globala hållbarhetsmålen i NO, SO, bild och engelska.
På Ruth Horners bildlektioner sker en del av de kreativa uppgifterna, bland annat tävlingsuppgiften som måste blir färdig i dag. Innovationsuppgiften går I korthet ut på att eleverna gruppvis får titta på ett foto av en okänd person. De ska fantisera ihop vem denna person är och vad personen har för problem. Problemet ska ha koppling till ett eller flera av de 17 hållbarhetsmålen. Med hjälp av spillmaterial ska eleverna därefter skapa en uppfinning som kan lösa personens problem. Klass 8A har tyvärr lite ont om tid då höstlov och en brandlarmsincident har tjuvat två lektioner.

Pedagog Östersund. Foto: Mi Edvinsson– Hur som helst så är det ju elevernas tankar och reflektioner som är det viktigaste. Generellt så tycker jag att vi jobbar för lite med hållbarhetsfrågor i skolan, säger Ruth.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

Här är några av de tankar som väcktes hos eleverna under arbetets gång:

”Idag har jag lärt mig att det är viktigt att hjälpa andra, och man kan göra något åt problemen i världen. Ibland det ser ut som det inte är möjligt. Jag tycker det är viktigt.”

 

”Jag har lärt mig att man kan bygga mycket. Jag tänker att det är dumt att slänga användbara saker.”

 

”Vem: Linnea 5 år. Vad har personen för problem? Hon får ej sin röst hörd, hon vill kunna ha sin egna åsikt därför har vi byggt en megafon så hon kan få sin röst hörd. Vi kopplade mål 4 (god utbildning för alla), 5 (jämställdhet) och 10 (minskad ojämlikhet) till det här. Vad jag har lärt mig är att använda iMovie. Jag tänker och tycker det var bra och man har stor användning till det.”

 

”Jag har lärt mig mer om miljön från filmen där dom renade havet från den farliga plasten. Innan fanns det mer plast än fiskar men nu blir det bättre om alla hjälper till.”

 

”We can stop the destruction because we cut trees we sell trees we use them. If we stop being mean, we can make the world better. SHARE.”

 

”Vad har jag lärt mig? Jag har lärt mig att samarbeta och lyssna/hitta på olika problem och hitta lösningar åt problemen. Det har lärt mig att alla problem har en lösning.

Vad tänker jag om det? Jag tänker att alla ska försöka hitta lösningar åt sina problem, ändå’n om det tar ett år eller en vecka så tycker jag att man ska kämpa efter att hitta lösningar.”

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »