Mer tolerans ska spridas i länet 

Östersunds kommun fortsätter att arbeta med Toleransprojektet. Genom ett avtal med Segerstedtinstitutet förbinder sig kommunen också att försöka sprida arbetet till andra delar av Jämtland/Härjedalen och öppna upp för forskning. 

Pedagog Östersund har tidigare skrivit om Toleransprojektet som syftar till att jobba förebyggande mot intoleranta åsikter bland skolelever. Varje år sedan 2014 har elever från några högstadieskolor i Östersund kunnat ansöka om att vara med i ”Toleransklassen” som med utgångspunkt i autentiska berättelser från Förintelsen på djupet har jobbat med värderingsfrågor. Varje klass har avslutat arbetet med en resa till Polen och Auschwitz för att med egna ögon se det forna koncentrationslägret.  Här kan du läsa om var och varför Toleransprojektet startades och hur arbetet går till. 

Avtal med Östersunds kommun

Segerstedtinstitutet är en så kallad nationell enhet som invigdes  2015 vid Göteborgs universitet. Institutets uppdrag  är att utveckla och sprida kunskaper och metoder för att minska rekrytering av människor till våldsbejakande ideologier och rörelser och till rasistiska organisationer. Segerstedtinstitiutet har nyligen skrivit ett tvåårigt avtal med Östersunds kommun som konkret innebär lön för sammanlagt 25% tjänst för spridning av Toleransprojektet till andra kommuner i Region Jämtland/Härjedalen. De lärare som kommer att arbeta med detta är Henrik Gabrielsson från Östbergsskolan och Ola Lindgren från Storsjöskolan.

För att ta del av det ekonomiska stödet förbinder sig Östersunds kommun att fortsätta driva Toleransprojektet minst så länge som avtalet löper, det vill säga under åren 2018 och 2019. 

–  Det är ett viktigt område som vi måste jobba med och ett koncept som vi med framgång har prövat, säger Barn- och utbildningsförvaltningens chef Annika Källgård. 

Långsiktigt arbete mot extremism

Hur spridningsarbetet ska gå till är upp till den enskilda kommunen så länge det sker inom Segerstedtinstitutets ramar och mål. I Borlänge kommun, som under året påbörjat detta arbete, har man till exempel inlett med att bjuda in andra kommuner till nätverksträffar samt åkt ut till andra och berättat om det pedagogiska arbetet.   

Pedagog Östersund. Foto: Mi Edvinsson

Ermin Škorić.

 

–  Jag tror att det är oerhört viktigt med långsiktigt förebyggande arbete. Det finns ett stort tryck i kommunerna med handlingsplaner mot våldsbejakande extremism och att man ska hitta snabba lösningar, men det finns inget quick fix mot våldsbejakande extremism. Att långsiktigt investera i människor är det som har effekt. Det som är viktigt att komma ihåg, är att man indirekt kommer åt betydligt större miljöer än bara de elever som deltar i projektet. Värderingar sprids, säger Ermin Škorić, projektledare vid Segerstedtinstitutet. 

Möjlighet till forskning

I dagsläget arbetar 21 kommuner med Toleransprojektet, en siffra som snart kommer att stiga till 23. Både kommunala skolor och friskolor deltar. Forskning kommer att utföras av forskare från olika lärosäten på uppdrag av Segerstedtinstitiutet. 

– Avtalen med kommunerna möjliggör för Segerstedtinstitutet att beforska miljöerna – exempelvis interaktion med elever i klassrum, exkursioner till Förintelsens minnesplatser och professionsstudier – ur olika vetenskapliga perspektiv. Vem som kommer att utföra denna forskning och upplägget kring dennes arbete är en fråga som just nu bereds på Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet, säger Ermin Škorić.

Redan 12 december åker Ola och Henrik iväg på rektorsmöte i Sveg för att berätta hur man jobbar med Toleransprojektet.

– De hörde av sig direkt och ville ha hjälp att starta upp, säger Ola.

Text och foto: Mi Edvinsson 

Läs även tidigare artiklar på Pedagog Östersund i ämnet: 

Foto: Mi EdvinssonDe står upp för toleransen

Foto: Mi Edvinsson En resa som gör skillnad 

Resan har satt spår 

Ett brev fullt av kärlek 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »