Ny bok i uppskattat läsprojekt

Regional biblioteksverksamhet, Arkivet och Jamtli utökar sitt gemensamma läsprojekt för åk 4-9 med en ny bok. Denna gång är det beredskapstidens Sverige som står i fokus. Missa inte inbjudan till inspirationsdagen för lärare!

Att locka till läsning. Att gemensamt dela upplevelsen av en spännande skönlitterär bok. Att med boken som utgångspunkt tränga in i och förstå historia, samhällen, människor på ett djupare plan. Det finns många skäl till att jobba med skönlitteratur och läsning i skolan, och många sätt att göra det på.

Läsprojektet Vargbröder, ett samarbete mellan Jamtli, Arkivet och länets biblioteksverksamhet, har visat att pedagogisk hjälp utifrån kan ta arbetet med skönlitteratur till nya höjder. Projektet startade för tre år sedan och intresset har bara växt. Konceptet går ut på att klassen gemensamt läser boken Vargbröder och gör ett fördjupande besök på Jamtli och Arkivet. Pedagoger på båda ställena leder aktiviteter som syftar till att öka elevernas förståelse för bokens innehåll och samtidigt ge dem historiska kunskaper kopplade till boken, i detta fall om stenåldern. Projektet har uppskattats av både lärare och elever.

– Genom skönlitteratur kan man förstå en person inifrån, det kommer man inte åt med fakta och forskning. Att först lära känna en huvudperson och sedan klä på med historiska fakta, gör det mer intressant, tror Catarina Lundström från Regional biblioteksverksamhet.

Pedagog Östersund. Foto: Mi Edvinsson

Mia Nilsson (Arkivet), Malin Bäckström, Catarina Lundström och Jim Hedlund.

 

Läsprojektets samarbetspartners har länge velat skapa likande aktiviteter kring fler böcker. Nu har de äntligen hittat en som kan passa: Uppdraget av författaren Camilla Lagerqvist.

– Det finns få som skriver ur historiskt perspektiv för unga. Det ska vara böcker som ”går hem”och som går att få tag i som både klassuppsättningar och som ljudbok. Det är svårt att hitta böcker som uppfyller alla dessa krav, säger Catarina.

Uppdraget, som är en spännande berättelse från beredskapstidens Sverige, passar för årskurs 4-9 och är den första i en serie. Boken behandlar teman som krig, flykt, mod och motstånd och kan vara en perfekt ingång till att läsa om andra världskriget. Den kan även användas som utgångspunkt för att diskutera svensk historia, samhälls- och värdegrundsfrågor, allt utifrån behov och årskurs.

Bokens huvudperson är en 13-årig flicka i norra Värmlands gränstrakter. När en motståndsperson måste räddas, kommer hennes kunskaper väl till pass. Berättelsen har autentisk grund.

Pedagogerna på Arkivet och Jamtli klurar just nu på vad de ska erbjuda läsprojektets elever när de kommer på besök.

– Vi har ingen permanent utställning om den här tiden, men vi har en autentisk 40-tals miljö där man kan tänka sig att eleverna får möta några av bokens personer. Och vi har tidningar, radiosändningar och informationsmaterial och ransoneringskort, säger Malin Bäckstöm, Jamtli.

På Arkivet finns telegrafnycklar och spännande, tidigare hemligstämplade dokument. Några vittnar om svåra dilemman som människor i gränstrakter hade att hantera.

– Våra dokument handlar om Jämtland, men det är lätt att dra paralleller med området i Värmland där bokens personer befinner sig. Det var i stort sett likadant längs hela norska gränsen under beredskapstiden, säger Jim Hedlund, Arkivet.

I januari kommer alla som är intresserade av det nya läsprojektet att bjudas in till en inspirationseftermiddag.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

Klicka på bilden för att se hela inbjudan!

OBS! Anmälan senast 8 januari.

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »