Skönlitteratur ger mer än lästräning

Genom Läsrörelsens projekt Berättelser som förändrar fick lärarna ny inspiration i arbetet med skönlitteratur. Oavsett vad eleverna tycker om boken de läst, leder diskussionerna kring berättelsens till resonemang om djupt mänskliga ting.

Ett läsprojekt med inledande inspirationsdag för lärare om hur man kan arbeta med skönlitteratur. Ekonomiskt bidrag från Läsrörelsen för att köpa in klassuppsättningar av böcker. Tio fräscha titlar att välja emellan, alla utvalda i samråd med unga läsare. Ja! Lärarna Ulrika Lundén, Eva Alexandersson och Veronica Sköldqvist på Treälvsskolan i Lit nappade genast. De jobbar gärna med skönlitteratur och tänkte att projektet kunde ge dem nytändning i arbetet samt tips på nya böcker som de kanske inte skulle upptäckt själva.

För årskurs 8 valde lärarna ”Förr eller senare exploderar jag” av John Green, en bok som handlar om en svårt cancersjuk 16-årig. Veronica kastade sig modigt in i läsandet med sin SVA-grupp med relativt nyanlända elever och fick erfara att boken är inte alldeles enkel att förstå, inte för elever med svenska som modersmål heller. Veronica har läst högt för sina elever, de har gått igenom mängder av ord och pratat massor för att skapa förståelse.

– Eleverna gillar boken, men den är svår med medicinska begrepp och parallellhandlingar. Det tar väldigt lång tid, så jag tror att vi tar till oss resten av innehållet genom att se filmatiseringen, säger Veronica.

Pedagog Östersund. Foto: Mi Edvinsson

Litteraturläsning med SVA-gruppen kräver mycket och ger mycket. Veronica Sköldqvist visar material som kommit till i arbetet med ”När hundarna kommer”. Alla elever i åk 9 läste boken.

 

Alla niondeklassare läste ”När hundarna kommer” av Jessica Shiefauer, en bok som belönats med Augustpriset. Motivet är hatbrott och har likheter med händelsen i Kungälv 1995 då den unga pojken John Hron misshandlades till döds av fyra unga män med nazistiska sympatier. Eleverna har läst på egen hand och fört läsjournaler som sedan blivit underlag för diskussioner. Lärarna har informerat föräldrarna om läsläxan och uppmuntrat till högläsning där hemma, men visst händer det att det är någon elev som kommer till skolan utan att ha läst det senaste kapitlet.

– Det finns alltid någon som inte gillar att läsa, men det gäller att inte skuldbelägga. Om eleven hör de andra prata om spännande saker som de läst, kan det väcka intresse, säger Ulrika.

Boken har även blivit utgångspunkt för uppgifter på Evas bildlektioner.

De viktiga diskussionerna

Klass 9B har nyss läst ut ”När hundarna kommer” och det är dags för en avslutande diskussion där också SVA-eleverna är med. Vad är kärlek? Vad är ondska? Frågorna, som skolbibliotekarien Elin Fritzell har gjort, är svåra.

– Det är det som är grejen. Eleverna ska prata, säger Elin.

I korta drag handlar boken om hur den 15-åriga och lite ensamma Anton hamnar i fel sällskap. Han rakar huvudet och skaffar stora kängor för att tillhöra gruppen. I sin önskan om att höra till går så långt att han är med om att misshandla en jämnårig till döds. Antons storebror Isak brottas med frågan om han skulle kunnat förhindra det som skett. Många elever tycker att boken var spännande, andra skulle inte valt den själv. Många tyckte att den del av handlingen som kretsade kring mordet var mest intressant, men inte alla.

– Jag tyckte bäst om de delar i boken som handlade om tjejerna, hur de pratade och stöttade varandra. Jag kunde känna igen mig i det, säger Amalia.

Även om inte alla i klassen gillar boken lika mycket, kan diskussionerna ge en hel del.

– Det är bra att diskutera, man förstår mer när man pratar om boken, säger Irfan.

Pedagog Östersund. Foto: Mi Edvinsson

Bokens tema ger upphov till många frågor som är viktiga för eleverna att själva fundera på, till exempel hur långt man kan gå för att få tillhöra en grupp, om det finns onda och goda människor och om omgivningen på något vis har del i det som sker.

– Anton är inte ond, men han blir. Föräldrarna skulle kunnat engagera sig med. Det fanns tecken som de måste ha sett, till exempel att han rakade huvudet, säger Joel.

 – Det är inte bara Anton i boken som ändrar sig för att passa in. Det gör även Ester för att få vara med killen hon gillar. Många gör det i verkligheten också, för att man känner sig osäker, det är vanligt, säger Linn.

– De flesta kan nog ändra sig lite för att passa in, det har jag också gjort någon gång, men man går väl inte så långt som att man slår ihjäl någon. Man kan på ett vis förstå Anton också. Han hade varit lite ensam och det här gänget tog emot honom på en gång, säger Gustav.

För så är det för de flesta som läst boken, att de kan sympatisera med Anton trots det fruktansvärda han har gjort. Världen är inte svart eller vit, och det är många omständigheter som kan påverka en människas handlingar. Det är en insikt att ta vara på.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »