Mycket lättare att skriva! 

Genom att jonglera med orden på ett kreativt och fritt sätt låter de sig lättare formas till berättelser. Författaren Theres K Agdler ger eleverna på Odenslundsskolan några nycklar till författandets konst.  

Läsårets Skapande Skola-aktivitet för årskurs 4 och 5 är kreativt skrivande tillsammans med författaren Theres K Agdler. Theres kommer från Schweiz men skriver böcker på svenska, något som i sig kan vara inspirerande för många elever. Den här dagen besöker hon Odenslundsskolan och Elisabet Lindfors klass.

 – Jag vill väcka skriv- och läslust hos eleverna och så ett frö till framtida författarskap. Det behövs fler författare här i vår region, säger Theres.

Therese K Agdler med förstoringsglas. Foto: Mi Edvinsson, Pedagog Östersund.

Theres berättar för eleverna om sitt jobb som – tvärt emot vad många tror – inte bara består av ensamma dagar av skrivande. För att kunna skriva trovärdigt måste hon ofta ge sig ut på studiebesök för att skaffa sig intryck av olika miljöer och se hur saker och ting fungerar i verkligheten. För att konkretisera hur en författare arbetar och tänker, visar Theres förstoringsglaset och kikaren.  

– Det här är författarens redskap. Kikaren behövs för att få syn på saker runt omkring dig som kan ge upphov till idéer. Förstoringsglaset behövs för att granska detaljer. När man skriver behöver man också växla mellan ett övergripande skrivande och ett detaljrikt skrivande, säger Theres. 

Skrivande elever. Foto: Mi Edvinsson, Pedagog Östersund.Eleverna tror att en författare måste ha väldigt mycket fantasi, vilket Theres till viss del dementerar. Visst behöver man ha ett visst mått av fantasi, men den kommer om man bara har tillräckligt långtråkigt. Ju mindre man har att göra, desto mer hittar man på. Men att skriva är också ett hantverk. 

– Precis som i idrott kan man öva på olika saker och bli bättre. Och precis som i idrott måste man värma upp innan man kan prestera, säger Theres.

Det är exakt vad eleverna ska göra nu. I flera korta övningar kommer eleverna igång med pennan. Fort ska det gå, inte tänka så mycket, bara skriva. I detta fria, kreativa skrivande finns inga regler.  Enligt Theres får man vara hur knasig som helst, så länge man inte använder svärord eller namn på klasskompisar.  Och – ursäkta fröken! – stavning är ingenting att bry sig om just nu, det kommer senare. 

Steg för steg växer textfragment fram på elevernas papper. Ett underlag som till slut kan användas för att forma en hel berättelse.  

Läraren Elisabet Lindfors hjälper en elev. Foto: Mi Edvinsson, Pedagog Östersund.– Det här är bra! Vi gör andra sorters skrivövningar, som att beskriva saker och träna på att gestalta, men det är spännande när någon utifrån kommer och ger oss andra metoder. Det är viktigt att få igång elevernas skrivande, det måste ju inte alltid bli en hel berättelse, säger Elisabet.  

 

Eleverna säger att de aldrig förut har fått göra sådana övningar som i dag, och de tycker att det är roligt.  

– Det sätter igång fantasin och får mig att vilja skriva mer, säger Ida. 

– När vi skriver berättelser i skolan annars, börjar vi inte på något särskilt sätt, vi ska bara skriva. Det kan vara svårt, man vet inte alltid vad man ska skriva, säger Tyra.  

– På det här sättet blir det mycket lättare, tycker Neo. 

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »