Digital slöjd – Skapa med ettor och nollor

I skolverkets nya skrivningar om digitalisering kan man läsa att alla elever ska utveckla en “adekvat digital kompetens”. Såhär står det i Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet, s. 6:

”Uttrycket ”adekvat digital kompetens” används för att tydliggöra att den digitala kompetensen dels förändras över tid i takt med utvecklandet av såväl användande som verktyg, dels för att markera att det inte är möjligt att precisera en absolut nivå då den digitala kompetensen successivt behöver utvecklas relaterat till barn och elevers förutsättningar. ”

Jag kommer i kontakt med elever både på skoltid och fritidstid och har då den förmånen att ge dem möjligheter att prova på olika digitala verktyg för att kunna skapa och kommunicera.

Vi behöver rusta för elevernas framtida yrkesliv och tänka på att de kommer att vara verksamma i arbetslivet fram till 2070–2080. Det gäller att stärka elevernas förmåga att använda och förstå digitala verktyg, system och tjänster och utveckla en förståelse för hur digitaliseringen påverkar både dem själva och samhället.

Men det handlar också om att stärka förmågan att lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med hjälp av digitala verktyg.

Att lära sig hantera digitala verktyg som ett uttrycksmedel och se dess möjligheter precis som man gör i trä- eller textilslöjden är viktigt. Hur kan eleven skapa med bilder, musik, film, text, animeringar, programmering…?
Det viktiga är att lära känna sitt material och kunna uttrycka sig med det, inte att lära sig specifika program eller appar. Har man fått prova på lite olika verktyg/program, så inser man snart att de flesta fungerar på liknande sätt. Då blir det inte svårt att byta, vilket är bra eftersom det kommer nyheter hela tiden. Det som var enkelt igår är enklare med det nya idag. Det är väl det som är “adekvat digital kompetens”.

Eleverna bör bli kreativa producenter istället för passiva konsumenter. Kreativitet är nyckel till motivation och om vi inte kan entusiasmera, lyckas vi inte. Eleverna behöver utrymme att utforska och göra misstag, det är så vi lär oss. Vi måste få till en öppen och tillåtande miljö i våra klassrum och även modet att misslyckas, vilket inte alla gånger är så lätt.

Verktyg för digital slöjd

Oftast använder vi iPads med olika appar när vi använder digitala verktyg och ska skapa något kreativt. Appar för:

  1. Bildbehandling – Doodle Buddy
  2. Skapa musik – Paint Music och GarageBand
  3. Affischer och collage – Pic Collage
  4. Film och animerad film – iMovie och iStopMotion
  5. Interaktiva böcker – Book Creator

Doodle Buddy är en gratis app att ladda ner, där kan eleverna arbeta med bildbehandling på olika sätt. Rita själv, använd stämplar eller mallar, skriv text och ta kort eller använd befintliga bakgrunder.

En rolig övning som vi har gjort är att ta en selfie och sedan använda ritdelen för att rita och måla av ansiktet. När du sedan tar bort själva kortet så har du fått ett självporträtt.

Appen är enkel att använda men har ändå många funktioner.

Paint Music är en musikapp som kostar 40 kr. Det finns även en ”prova på-app” med westerntema som är gratis. Måla fram musikspår med fingret och hur du än målar kommer resultatet att låta bra! Du kan även måla och lyssna samtidig.

Appen är perfekt för att göra egen musik att lägga in i t. ex. filmer. Det finns 16 olika musikteman att välja mellan och utifrån olika filmmusikgenrer, t. ex. rymdäventyr, western eller biljakt.

I Paint Music brukar vi göra musik och även prata om vilka bilder som passar till olika sorters musik. Passar bilder av gulliga små djur till skräckmusik? Vilka bilder passar till musiken från den djupa oceanen? Det brukar bli många spännande diskussioner.

Här finns en film om hur du använder appen Paint Music >>

Pic collage, är gratis att ladda ner. Här kan eleverna skapa bildcollage, inbjudningar, posters eller dokumentera m.m. Att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap, och utveckla kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas, är viktigt att lära sig.

I appen skapas collage genom att kombinera olika bakgrunder, foton, ramar, klistermärken, text med olika färger och typsnitt. Det är också enkelt att dela eller spara.

I Pic collage har vi arbetat med att tillverka olika figurer i en Storyline som sedan skulle presenteras för klassen.

iMovie använder vi oss av för att skapa film. Appen brukar följa med som standard för iPad.
iMovie är en kreativ app där man på ett förhållandevis enkelt sätt kombinerar filmsnuttar, bilder och musik precis som man själv vill. Bilder blir automatiskt till animerade filmsnuttar, vilket man kan ändra vid behov. Man kan också välja att spela in nytt material med hjälp av kameran på enheten eller prata in med hjälp av mikrofonen. Det material som man har lagt in på tidslinjen kan man flytta om och förändra genom att dra med fingret.

Att göra film kräver lite mer planering och det är bra om eleverna får göra en enkel storyboard innan. Här kan man med fördel ha gjort bilder i Doodle Buddy som man sedan lägger in i iMovie och skapar ett bildspel, med musik skapat i Paint Music.

iStopMotion är en app för animerad film. Den är ganska dyr och kostar 109 kr.
iStopMotion är en slags kameraapp där de fotografier man tar automatiskt sätts ihop till en film. Illusionen av rörelse skapas genom att man för varje fotografi flyttar positionen på ett eller flera föremål. Man kan exempelvis använda lera, utklippta bilder, dockor eller lego.

Att göra animerad film är ju tidskrävande, det är många fotografier som ska tas, men resultatet brukar bli fantastiskt bra och eleverna blir så nöjda. Att använda lera och göra stora gubbar som står stadigt är bra att börja med, eller lego som byggs ihop.

Här är en film om Snögubben >> av Maja i åk 2.

Book Creator är en fantastisk app för att göra interaktiva böcker. Kostnaden för appen är 50 kr.
Lägg till film och ljud, byt bakgrundsfärg på sidor och textrutor, byt färg på texter, byt typsnitt och storlek på typsnitt. Det finns även layoutfunktioner. Nu kan eleverna också använda dikteringsverktyget för att läsa in det de vill skriva i sin textruta.
Book Creator använder vi på många olika sätt och skapar böcker som sedan både kan läsas och lyssnas på, eller visas som film. Eleverna kan använda sig av alla sinnen, både när de skapar och konsumerar andras alster. I Book Creator kan eleverna lägga in allt det som de producerar i de andra apparna.
Gör sagor tillsammans, skriv text, låt eleverna illustrera, prata in texten, lägg in filmer på dramatiseringar av sagan, skapa musik och lägg in – resultatet blir fantastiskt!

Här är ett exempel på saga På resa i rymden >> av förskoleklass FA.

När vi laddar hem “gratis” appar så är ju de oftast reklamfinansierade. Här har vi då möjlighet att prata om reklam och påverkan med eleverna. Ta tillvara på alla tillfällen som bjuds att prata om reklam, kritiskt förhållningssätt och upphovsrätt!

Flera av apparna som vi använder finns också för androida enheter och kan hämtas på Google Play.

Lycka till med det kreativa skapandet, både på skolan och på fritids, och tänk på att samarbeta om olika delar i helheten!

Helena Fredriksson, IT- och fritidspedagog, Arnljotskolan

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »