Skolgårdskonflikterna är som bortblåsta

Sörgårdsskolan hade en klar strategi när de gav fritidspedagogerna i uppdrag att leda strukturerade rastlekar på måndagar och fredagar. Resultatet blev precis vad de hoppats på, och lite till.

Klockan är strax efter nio och en gnistrande sol börjar lysa upp skolgården. Det är 25 grader kallt men många av Sörgårdsskolans elever drar ändå oförskräckt på sig overaller och mössor och springer ut på rast. Det är ju måndag, och dags för rastlekar med fritidspedagogerna Mattias Lindblå och Thomas Lindh.

Det finns dagar då vissa barn är oroligare än vanligt. När barnens inre är i uppror, blir det lättare bråk och konflikter med kamraterna på skolgården, konflikter som följer med ända in i klassrummet och tar tid och kraft från undervisningen. På Sörgårdsskolan upplevde man för ett par år sedan detta som ett problem som man måste göra något åt. Lösningen blev att låta Mattias och Thomas ordna organiserade lekar under första rasten på måndagar och sista rasten på fredagar – ett strategisk val av dagar eftersom många barn har det extra kämpigt i samband med helgen.

– Egentligen har vi alltid varit ute och lekt med barnen på rasterna, men skillnaden är att på måndags- och fredagsrasten gör vi bara Vi går inte ifrån för att ta hand om olika barn. Om det händer något i ett annat hörn avskolgården, finns där andra vuxna som tar hand om det, säger Mattias.

Thomas och Mattias knäpper dunjackorna och bär ut rockringar och hinkar. Barnen flockas nyfiket omkring dem och några hjälper till att lägga ut ringarna på marken. Thomas förklarar hur leken går till, och snart är sten-sax-och-påse-hoppningen i full gång med två lag som båda ska försöka ta sig till motsatta änden av rockringsraden. Barnen hoppar jämfota från ring till ring tills de möter en motståndare och måste duellera. Segraren hoppar vidare, förloraren måste börja om från början.

Strax bredvid provar några barn den andra av dagens aktiviteter, att blåsa stora såpbubblor med hjälp av bottenlösa konservburkar. Titta vilka stora bubblor! Som de glänser i solen! En del landar på marken och fryser till is. När de spricker blir de till tunna flagor som ser ut som plast.

Att barnen som har valt att vara med i dagens aktiviteter har roligt, det märks. Under veckan kommer de som alltid att längta till fredagsrasten.

– Det är kul! Det är alltid roliga lekar, säger Leo.

– Det är bra. Man rör sig mer, och alla kan vara med, säger Julia.

Förskoleklassens lärare Camilla Hammarling som har rastvaktsansvar i dag stämmer in i de positiva tongångarna.

– Det är jättebra! Lekarna fångar upp alla barn, och de får tips på nya leka. Och det är mycket lugnare på skolgården nu, säger Camilla.

De organiserade rastlekarna har verkligen gett märkbara resultat. Vem man än frågar – rektor, lärare eller fritidspedagogerna själva – så säger alla samma sak: Sedan lekarna infördes är storkonflikterna som bortblåsta från skolgården.

– Så är det. Och de som tidigare drog runt som orosmoln är ofta de som står först i kö till de organiserade lekarna, säger Thomas.

De två fritidspedagogerna har en timme varannan vecka till sitt förfogande för att välja lekar, hitta en bra mix mellan gamla och nya lekar och planera för 3-4 veckor i taget. Schemat sitter väl synligt på den stora anslagstavlan mitt i skolbyggnaden. Mattias och Thomas dokumenterar aktiviteterna med bild och film och lägger ut på Instagram där många föräldrar följer vad barnen gör på skolan.

– Det vi gör är inget unikt. Det finns många andra skolor som också jobbar med rastaktiviteter. Var och en får hitta sin modell utifrån behoven på den egna skolan. Vi har hittat en modell som passar oss, och som vi tycker ger stora vinster, säger Mattias.

En stor vinst som inte ska förringas är all glädje som växer fram ur lekarna.

– Vi har kul, vi skrattar mycket och det skapar trivsel, säger Thomas.

 

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

 

 

Translate »