Funktionshinder inget hinder för skapande och konstsamtal

I dag lyfte träningssärskolans elever på Mimergården penslarna och la grunden till konstverket som ska möta besökarna vid Nationalmuseum Jamtlis invigning. Tjocka färger i starka kulörer har dragningskraft!

Funktionshindrad flicka står och målar. Foto: Mi EdvinssonFörst vill Emelie ha rosa. Med en bred pensel stryker hon omsorgsfullt färg på den genomskinliga bollen. Sedan ber hon om rött.
När hon tar emot penseln, nyss doppad i tjock knallröd färg, sprider sig ett stort och lyckligt leende över hennes ansikte. Emelie målar med mjuka penseldrag. Bollen ligger i lagom höjd på bordet som sitter fast i ställningen som håller henne upprätt och läraren bistår med nya färger. Gult! Grönt! Att skapa fritt med starka färger är härligt!

Högstadieeleverna i träningssärskolan på Mimergården deltar denna tisdag i skapande verkstad med konstnären Bodil Halvarson. Som Pedagog Östersund tidigare har berättat, är detta del av en Skapande skola-aktivitet för alla grundsärskolans elever på Mimergården, Körfältsskolan och Lugnviksskolan. Bollarna som eleverna målar ska hängas upp i en installation i samband med invigningen av Nationalmuseum Jamtli.

Inför dagens aktivitet har eleverna delats in i två grupper. I Emelies grupp behöver eleverna lite mer hjälp. Någon sitter i rullstol, någon har lite svårt att hålla i penseln, men färg på bollarna blir det i alla möjliga varianter.

Läraren Annika Mårtensson var med när Barn- och utbildningsförvaltningens kultursamordnare Anna Åberg kallade till möte för att tillsammans med Bodil Halvarson presentera idén.

– Vi tyckte att det lät jättebra. Att måla på bollar är konkret och bra och något som alla klarar av att göra. Bollar är något som alla våra elever vet vad det är och kan relatera till, säger Annika.

Konstnären Bodil Halvarson målar på stor boll med elever.Den enda farhåga som fanns kring arbetet var hur man skulle få bollarna att ligga stilla medan eleverna målade på dem, men lärarna på Mimergården fick snilleblixtar och tillverkade med enkla medel praktiska stativ som visade sig fungera ypperligt.

På bordet står flaskor med starka färger av bästa konstnärskvalitet. En klick färg på en papptallrik, en pensel av önskad storlek, och så är skapandet i full gång.  Liam väljer först en mättad blå färg, sedan grönt. Och titta, det börjar ju likna Jämtlands flagga!

Bodil sitter en stund vid de olika borden. Pratar med barnen, hjälper till att hålla i papptallriken och resonerar kring färg och måleri. Se hur ljuset skiner in i bollen om man lämnar lite omålat! Det blir fint.

När Bodil får frågan vad hon tycker är viktigast med den skapande verkstaden och samarbetet med särskolan tvekar hon inte med svaret:

Konstnären Bodil Halvarson med elever i träningsskolan. Foto: Mi Edvinsson– Eleverna! Eleverna är nummer ett, att man kommer att se deras verk ute i offentligheten. Det blir underbara bilder, och det är fint att dessa elever får komma fram. Tänk att vi bor i ett land där detta är möjligt, säger Bodil.

Dagens aktivitet har föregåtts av en teoretisk lektion tillsammans med Bodil och Jamtlis pedagog Sofia Pettersson. Sofia har visat foton på Jamtli och hängande bollar för eleverna och förklarat vad Nationalmuseum är för något.

– Hon är jätteduktig, hon når fram! Trots att det handlade om svåra saker, lyckades hon verkligen fånga alla elever. Men mest pratade hon om bilder föreställande konst från Nationalmuseet. Hon pratade säkert en kvart om varje bild, och eleverna var intresserade, säger Annika.

Bilderna står fortfarande kvar i klassrummet på små stafflier.

– Där är drottningen som var ett barn, säger Liam och pekar på bilden av en ung drottning Kristina.

Eleverna målar och målar. Det blir gryningsrosa, märkliga tecken och explosiva färgkaskader om vartannat. I juni kommer alla Jamtlis besökare att få se de fina bollarna sväva i luften. Och alla de som åker förbi med bussen också. Det är stort!

Vuxen hjälper elev att måla.Foto: Mi Edvinsson

 

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

Translate »