Tredje loopen för Kastalskolan

Deltagarna i Ifous-projektet ska lära sig att redovisa med hjälp av digitala verktyg. Davids matematikelever ska göra instruktionsfilmer, något som bygger på att eleverna verkligen förstår vad de gör med siffror och formler.

Pedagog Östersund har tidigare berättat om projektet ”Digitalisering i skolan” där Kastalskolan och Parkskolan deltar. Projektet drivs av Ifous och går ut på att undersöka hur man ska använda digitala verktyg för att få bästa effekt på elevernas lärande. Projektet omfattar fyra så kallade lärloopar där både elever och pedagoger ska lära sig nya sätt att använda digitala verktyg.

Lärloop 2, som redan är avslutad, gick ut på att testa ett verktyg för att skapa lärcirklar för ett visst arbetsområde i sitt ämne.  Nu är den tredje lärloopen igång. Den handlar om att redovisa med hjälp av digitala verktyg.

– Även vi lärare ska lära oss detta, så vår uppgift är att skriva ett blogginlägg om vad vi gjort, berättar Ma/NO-läraren David Sundström som deltar i projektet på Kastalskolan.

David Sundströms niondeklassare får i uppgift att göra en instruktionsfilm som förklarar hur man räknar ut volym. Eleverna delas in i smågrupper och tilldelas en figur. Maria, Elin och Erik får cylindern på sitt bord. De räknar några exempel för att se om de behärskar formeln, och facit bekräftar att svaren är korrekta. Det går ju bra det här! Till en början tror eleverna att det kommer att gå snabbt och lätt att göra en film. Men hur förklarar man egentligen så att någon annan verkligen förstår? Det visar sig vara betydligt svårare än de trott.

Se filmen!

 Text och foto: Mi Edvinsson

Läs även artikeln om det övergripande digitaliseringsarbetet på Kastalskolan.

 

 

 

Tags:

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »