Resa med ljuset  

Det är ljuset som åstadkommer det fantastiska, men arbetet går långt ifrån med ljusets hastighet. Att tillverka en lådkamera och ta en bild är ett långsamt hantverk som tränar tålamodet. Samtidigt får eleverna  kunskaper i både fysik och historia.  

 Här är bilderna som gårdagens elevgrupp gjorde. Läraren Eva Alexandersson brer ut de svartvita fotona, eller rättare sagt negativen, på bordet. Vita figurer mot mörk bakgrund, en del riktigt skarpa, andra suddiga av rörelseoskärpa. Exponeringstid 25 sekunder.  

 Exempel på foto gjort med lådkamera. Foto: Mi Edvinsson– Eleverna är så stolta över sina bilder, jag fick knappt låna dem, säger Eva. 

I dag är det dags för en ny grupp av Treälvsskolans sjundeklassare att delta i konstnären Sara Norlings Skapande skola-aktivitet: Kreativt fotografi med egenhändigt byggd lådkamera. 

Lektionen har startat med en introduktion om fotografins historia. Eleverna är födda i en digital värld och de flesta har aldrig ens sett ett negativ. Eleverna jobbar med att förvandla de små pappboxarna till lådkameror. De målar insidan svart, tejpar skarvarna noga så att inget ljus ska läcka på annat ställe än genom det lilla nålhålet i folien på framsidan. Det är inne i lådan som magin kommer att ske. På vilket sätt är fortfarande lite svårt att förstå. 

– Jag vill att eleverna ska gå tillbaka till grunden och se hela processen från a till b. Vad är foto? Jag vill att de ska få uppleva det långsamma hantverket som är så helt tvärt emot digital teknik, säger Sara. 

Sara Norling med lådkamera i ett klassrum på Treälvsskolan. Foto: Mi Edvinsson, Pedagog Östersund.

Sara Norling leder läsårets Skapande skola-aktivitet för åk 7: Kreativt foto med lådkamera.

 

På köpet får eleverna kunskap i både historia och NO. NO-läraren för åk 8, som inte omfattas av Skapande skola-aktiviteten, var inte sen att be att få låna mörkrummet som ställts i ordning i källaren. Här fanns möjlighet till lärande! 

Efter rasten tar eleverna med sina nästan färdiga lådkameror till källarrummet. Ett par bord står dukade med kemikalietråg och infraröda lampor. Fönsterna är omsorgsfullt täckta med tjock kartong, men på ett ställe finns ett litet hål där dagsljuset tränger in. När lamporna i källarrummet släcks, sker det fantastiska. En bild projiceras på den vita väggen mitt emot fönstret.  

– Ser ni trädet?  

Ja, titta! Där är ett av skolgårdens träd. Och aulan. Visserligen upp- och nervända, men ändå. Några lika upp- och nervända barn springer också förbi på väggen. Nu börjar eleverna förstå. Vi är inne i kameran! Och detta är vad som kommer hända i deras pappkartonger. 

 -Coolt! 

Camera obscura i källaren. Foto: Mi Edvinsson, Pedagog Östersund.

Sara tar fram en lins och håller den framför hålet i fönsterkartongen. Med andra handen lyfter hon upp ett stort vitt papper. Hon reglerar avståndet till linsen och nu blir bilden riktigt skarp! Färger framträder svagt. 

– Det här kan ni göra hemma – smygspana! Om man inte har en sådan här lins, kan man använda ett par vanliga glasögon, säger Sara. 

En elev säger att det ser ut som 1700-talet. Och visst påminner bilden om dem som man ibland kan se i historieböckerna. 

Sara Norling visar elever hur de ska ladda lådkameran. Foto: Mi Edvinsson, Pedagog Östersund.Elevernas lådkameror har fått en skjutlucka av svart kartong som täcker ljushålet från utsidan. Nu återstår bara att ladda dem för tagning. Ett fotopapper ska sättas fast inuti kartongen, på väggen mitt emot ljushålet, ett känsligt moment som måste ske i absolut mörker. Vi kan gissa att eleverna är sugna på att gå ut och ta sin första bild med egenproducerad kamera. Kommer det verkligen att fungera? 

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

Translate »