Paddelpedagogik i praktiken 

Kastalskolans paddeltur med sjundeklassarna är inte bara en paddeltur. Det är massor av pedagogik! 

Paddling är en av alla de friluftsaktiviteter som alla elever på Kastalskolan får prova på under sin skoltid.  I årskurs 7 är det dags. 

Idrottsläraren Martin Persson är ansvarig för att på någon timma, och under säkra förhållanden, lära eleverna paddla så pass bra att de kan ta sig några kilometer uppför älven. Målet är en lägerplats där de ska sova i tält. 

Precis som med allt annat som ingår i Kastalskolans friluftsprofil är ett av syftena med paddelturen att ge eleverna så pass mycket kunskap och självförtroende att de vågar testa aktiviteten på egen hand på sin fritid om de skulle vilja. Aktiviteten är också underlag för betyg i idrott och hälsa. En stor del av bedömningen grundar sig på hur väl eleverna håller sig till de reglerna som noga gåtts igenom i förväg. 

– Vissa regler har nolltolerans vad gäller överträdelser, som att man inte får leka med kniven. Det kan vara livshotande och påverkar betyget direkt.  Att hålla ihop i gruppen när man vandrar kan vara svårare att förstå vad det innebär eftersom eleverna inte är så vana. Här kan man få göra fel en gång. Då är vi tydliga och berättar att det inte är okej att göra som de gjort nu, säger Martin.  

Att teoretiskt lära ut hur man paddlar är svårt. Inte förrän man suttit i kanoten med paddeln i vattnet, kan man helt och fullt förstå.   

– Paddelinstruktion är speciellt.  Man får göra som man gör med yngre barn: Visa, låta dem pröva och sedan instruera mer ingående, säger Martin. 

Kvällspaddlingen som eleverna gör efter att ha installerat sig på lägerplatsen och är inte bara en kul grej. Den fyller också flera pedagogiska syften.   

– Dels får de ytterligare tid att öva tekniken, men det innebär också att man efter turen “kommer hem” och det känns skönt att komma till tältet. Om man är kvar vid tältplatsen hela tiden fram till läggdags blir oron större hos vissa elever.  

Kvällspaddlingen är också tänkt att ge en naturupplevelse. Eleverna får i uppgift att vara tysta under paddlingen för att ha chans att upptäcka djur som till exempel bäver.  

– Gårdagens grupp lyckades paddla alldeles tysta. När de fixar det, uppstår ett stort lugn hos eleverna.  Det är häftigt, säger Martin. 

 Att se och höra Martin introducera eleverna i paddlandets konst är en intressant studie i pedagogik. Se filmen! 

Text och bild: Mi Edvinsson

Translate »