Mindfulness som elevens val

Vi två tillfällen har läraren Eva Svensson på Storsjöskolan erbjudit en elevanpassad kortversion av mindfulness som kurs i elevens val. De elever som deltagit har varit mycket nöjda. Behovet av nedvarvning och stresshantering är stort!

”Tjejerna är i fysiksalen. De ville ligga kvar och vila”, säger Eva när hon möter upp i Storsjöskolans korridor. Hon talar om elevgruppen som just har avslutat sin kanske mest avslappnade skolförmiddag någonsin. Läraren Eva Svensson har på sin fritid genomgått instruktörsutbildning i mindfulness för att kunna leda grupper. Hon tycker att det är ett bra verktyg för att hantera stress i vardagen, något som hon ser att också ungdomarna i skolan är i behov av.

Eva Svensson sitter med benen i kors på en matta och ler.– I dagens samhälle behöver vi alla, men i synnerhet ungdomar, en motvikt till alla krav och den stress som de utsätts för. Att röra på sig fysiskt är en av de bästa medicinerna, det vet vi, men vi vet också att hjärnan behöver återhämtning. Det är mycket som tar uppmärksamhet och fokus och splittrar oss, bland annat alla intryck via mobilen, säger Eva.

Mindfulness ”på riktigt” är egentligen ett 8-veckorsprogram, men Eva har gjort en kortversion för elevens val i årskurs 6-9 på Storsjöskolan. Mindfulness betyder ungefär ”medveten närvaro” och är ett bland många sätt att uppnå återhämtning och välbefinnande. I höstas höll Eva sin första elevens val-kurs i mindfulness. Fyra elever nappade. I vår kom åtta nya elever, vilket är maxantalet. ”Unna dig en dag med dig själv i fokus, nedkopplad och avkopplad”, hade Eva skrivit för att beskriva vad det handlade om. Det lockade.

Det känns nästan som om vi stör när vi öppnar dörren till fysiksalen och tassar in. Rullgardinerna är nerdragna och det är mörkt i salen. På golvet, framför de bortskjutna borden och stolarna, ligger åtta flickor på varsin matta med röda, mjuka filtar över sig. Levande ljus hjälper till att skapa stämning. Yrvaket och nästan lite motvilligt sätter de sig upp och berättar vad de har gjort under förmiddagen – kravlösa andningsövningar och yogaövningar för fokusering och avslappning, samtalat, skrivit ner egna reflektioner, allt under mycket tillåtande former. Men allra först fick de lämna ifrån sig sina mobiltelefoner.

– Jag har faktiskt inte behövt min telefon, jag har inte ens tänkt på det – skönt! säger en av tjejerna som vill vara anonym.

– Vi har pratat om det också, hur mobilen påverkar en både psykiskt och fysiskt. Och att våra hjärnor egentligen inte är ämnade för detta multitaskande, säger Eva.

Eleverna vill ha mer

Elevgruppen består endast av flickor. Ingen av dem hade provat något liknande tidigare, men några hade hört talas om det.

– Jag visste att det är bra för att kunna slappna av, därför valde jag detta, säger Julia.

– Jag ville bara testa något nytt, säger Agnes.

Agnes och Julia sitter på golvet bredvid varandra och tittar in i kameran. Framför dem står en tygväska som ser ut som en nallebjörn där mobiltelefonerna är.

Agnes och Julia på Storsjöskolan.

 

Gruppens upplevelse av förmiddagen har varit allt igenom positiv. Att få slappna av och inte behöva prestera – så underbart!

– Jag tyckte bäst om ”kroppsskanning”, alltså när vi gick igenom hela kroppen bit för bit, som en avslappningsövning. Förutom att man blir avslappnad av det här, så tror jag också att man blir bättre på att fokusera. På prov och så, säger Julia.

Innan elevens val var till ända blev det dags för lunch. Att gå från den harmoniska fysiksalen till matsalen kändes lite jobbigt.

– Det var så mycket ljud! Man tänker inte på det annars. Det var skönt att komma tillbaka in hit, säger Agnes.

De åtta tjejerna är helt överens om att detta kan vara ett bra verktyg för att hantera stress. De kan gärna tänka sig att göra det igen.  Skulle det till och med kunna stå på schemat?

– Ja absolut!

Tjejerna nickar bifall. Då skulle det även omfatta killarna som mycket tydligt lyser med sin frånvaro här idag.

– Killarna behöver nog detta lika mycket som vi, skolan innebär stress för de flesta. Fast de skulle nog vara oseriösa och inte gå in för det på allvar, tror Julia.

Utvärderingen av dagen var glädjande läsning för Eva som samtidigt tycker att det är sorgligt att behovet finns. Eleverna skrev bland annat att de tyckte att det var nyttigt att ifrågasätta alla krav de har på sig själva och fundera på vad som egentligen är viktigt.

– Vi måste hjälpa våra ungdomar som har ett högt tryck på sig från alla håll och kanter att hitta en balans mellan krav och återhämtning. Jag skulle önska att eleverna kunde erbjudas en stunds regelbunden återhämtning i någon form under sin skolvecka, jag tror att det kommer att bli ett ”måste” inom en snar framtid, säger Eva.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

 

 

Translate »