Frågan: Varför blev du lärare?

Varför väljer man att utbilda sig till lärare? Det finns det troligen många olika svar på, beroende på vem man frågar. Idag frågar vi Jonas Toftén på Östbergsskolan.

Porträttbild på Jonas Toftén.

Varför utbildade du dig till lärare, Jonas?

– Att jag skulle skaffa mig en utbildning fanns det aldrig någon tvekan om, det var självklart. Jag tycker om att vara i dynamiska verksamheter – att sitta på kontor är inget för mig. Detta tillsammans med mina intressen och mina tankar om människor gjorde att lärare kändes helt rätt. Jag har också ofta hamnat i sammanhang där jag haft med ungdomar att göra. Som scoutledare. Som tränare för basketlaget. Jag tycker helt enkelt att det är roligt med ungdomar.

 

Vad tycker du är den största utmaningen i ditt yrke?

– Att behålla nyfikenheten och fokus på kunskap och lärande trots att det ständigt pratas resultat och betyg i skolvärlden. Vi får aldrig glömma att det är kunskap som ligger bakom betygen.

 

 – Vad krävs för att man som lärare ska behålla sin glöd för lärande och kunskap?

En organisation som stöttar läraren och där utveckling sker. Ibland tänker jag att det också skulle vara bra om omvärlden hade större förståelse för hur skolans uppdrag ser ut idag, att det inte ser ut som för 30 år sedan.

Foto: Mi Edvinsson

Translate »