Inte teknik utan pedagogik

I helgen tipsade en lärarkollega mig om en kort föreläsning där Cecilia Jalkebo, förstelärare i Eskilstuna med fokus IKT och språkutveckling, berättar om hur hon använder digitala verktyg i sin undervisning. Det är en filmad föreläsning som finns på UR, den är 31 minuter lång och sprängfylld med kloka, konkreta tips och tankar.

Cecilia går först igenom ett vanligt arbetsområde, i det här fallet ska de gemensamt skriva deckarnoveller och sedan även arbeta med tyska verbändelser, där hon synliggör exakt vilka verktyg de använder i varje moment och vilken pedagogisk tanke hon har med valet av verktyg. Sedan går hon igenom tips kring vad man ska tänka på i stort när man använder digitala verktyg (eller egentligen vilket verktyg som helst) i sin undervisning. Och sist listar hon vilka appar/digitala verktyg hon använder för olika typer av aktiviteter.

Cecilia och hennes elever använder lärplatta, men jag tycker föreläsningen är lika intressant för dig som använder ett annat verktyg. Du behöver inte vara språklärare för att uppskatta innehållet!

Klicka på bilden för att komma till föreläsningen.

screen shot 150511 http://urplay.se/Produkter/189118-UR-Samtiden-IT-och-digital-pedagogik-i-skolan-Inte-teknik-utan-kreativ-pedagogik#embed

screen shot 150511 http://urplay.se/Produkter/189118-UR-Samtiden-IT-och-digital-pedagogik-i-skolan-Inte-teknik-utan-kreativ-pedagogik#embed

 

Jag antecknade friskt medan jag lyssnade och här nedan kan ni ta del av detta. Kanske kan de vara ett komplement till filmen; ett snabbt sätt att hitta tillbaka till något du hörde och men inte kommer ihåg.

Arbetsområde Deckarnoveller:

1.  Flippad fråga innan första arbetspasset: ”Vad vet ni om deckare?”  Verktyg: gemensamt chattrum i Todaysmeet

2. Genomgång av deckare. Verktyg: Prezi (låna presentationer av andra lärare)

3. Elever lånar deckare för att läsa hemma. Verktyg: SLI.se Läshörnan, både e-bäcker och ljudböcker

4. Elever reflekterar under läsningen utifrån fyra frågor. Verktyg: Doctopus (tillägg) i Google Drive

5. Elever publicerar för världen. Verktyg: en blogg där klassen publicerar

6. Elever läser noveller. Verktyg: läs med öron/ögon i iPad

7. Elever analyserar novellerna i grupper.  Verktyg: Google kalkylark delat till varje grupp, elever/lärare

8. Begrepp: lärare går igenom ”parallell handling” (kunskapskrav), elever visar att de förstår. Verktyg: gjorde en kort iMovie där man gestaltade vad parallell handling kan vara

9. Begrepp: lärare går igenom ”inre monolog”, eleverna visar att de förstår. Verktyg: penna och papper

10. Begrepp: lärare går igenom ”tillbakablickar”, eleverna visar att de förstår. Verktyg: Strindberg, Ett halvt ark papper och samtal

11. Ser tillsammans filmklipp om vad en novell är, ”novellrecept”. Verktyg: youtube (andra lärare gjort förklarande filmklipp)

12. Eleverna skriver egen novell. Verktyg: Dokument delat med Doctopus i Drive

13. Eleverna ger respons till kompis. Verktyg: Google Formulär i Drive

14. Eleverna får responsen av kompisen. Verktyg: Autoprat (tillägg) i Drive

15. Lärare ger respons till elev. Verktyg: kommentarsfunktioner i Drive

16. Elever har boksamtal utifrån noveller de läst i grupper, lärare tittar i efterhand på filmklippen. Verktyg: filmfunktion i iPad/mobil, delat dokument i Drive med frågor

17. Lärarens återkoppling/bedömning  för varje elev på alla moment. Verktyg: Goobric för matriser i Drive + mail

18. Elever svarar på återkoppling/bedömning Verktyg: svara i vändande mail

 

Viktiga saker att tänka på:

1. Aktivera eleverna – hur kan du använda digitala verktyg för att aktivera eleverna ännu mer?

2. Aktiva flippar (Tips: Zaption, lägga in frågor i filmklipp)

3. Skickar ut frågor under lektionerna som alla svara på (Socrative)

4. Färdighetsträning i klassrummet (Quizlet för att träna glosor)

5. Snabba checkar för att kolla att alla är med (Mentimeter, Kahoot)

6. Stödstrukturer: eleverna ska inte lämnas ensamma (Cirkelmodellen)

7. Effektivisera: Ordning och reda, Doctopus, självrättande förhör. Tips Flubaroo, Återkoppling i Goobric, boka utvecklingssamtal i Doodle

 

Cecilias digitala favoriter:

Skriva enskilt: Anteckningar, Google Drive, Notability

Skriva tillsammans: Google Drive, Google +, Facebook, bloggar

Brainstorma: Todaysmeet, Socrative, Answergarden, Padlet, Google kalkylark 

Digital anslagstavla: Padlet, Post-it+, Thinglink

Presentera: Keynote, Prezi, Haiku Deck, Canva, Explain Everything

Kunskapscheck: Kahoot!, Mentimeter, Socrative, Google Formulär

För återkoppling: Goobric, Kaizena, Screencast o matic, kommentarer i Google Drive

Film: iMovie, Animoto, Tellagami, Powtoon, Videoscribe m fl

Ljudinspelning: Röstmemo, Garageband, Notability

Fotocollage: PicCollage, Thinglink, Canva

Stödstrukturer: Google Kalkylark, Canva

Publicera: Podcast, Google +, blogg, Tinglink, Instagram, Padlet

Matriser: Goobric, Google Kalkylark

 

Här är Cecilias blogg som hon nämner: https://pedagogcecilia.wordpress.com/ 

Hoppas du hittar något spännande att prova med dina elever!

/Janna

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »