Femteklassare ledde hållbarhetsdag

Tavelbäcksskolans årliga skräpplockardag har utvecklats med nya aktiviteter och tydligare mål. Förutom att alla elever lär sig om sopsortering och hållbarhet sätts femteklassarnas kreativitet och ledarskapsförmåga på prov.  

Varje år organiserar årskurs 5 på Tavelbäcksskolan en skräpplockardag på skolan. I år hade den även koppling till  ”No Litter Day” som 16 maj arrangeras för barn och unga över hela världen. Den internationella skräpplockardagen är en del av satsningen ”No Litter Generation” som drivs av Håll Sverige Rent i samarbete med World´s Children´s Prize.  

De sammanlagt 37 femteklassarna har lagt ner mycket tid och kraft på förberedelser och planering. Dagens aktiviteter  är upplagda i ett stationssystem  där eleverna i årskurs F-4 gruppvis går runt enligt ett schema. De femteklassare som frivilligt anmält sig  leder aktiviteterna utan någon vuxens medverkan. Resten av eleverna agerar faddrar åt F-1:orna. 

 – Det är kul att leda, men bara om de lyssnar, säger Olle. 

 – Man känner sig stor, säger Mindra. 

Krattning och städning av skolgården står på schemat precis som vanligt,  men också olika lekar, stafetter och aktiviteter som syftar till lärande. Det kan handla om att sortera sopor rätt eller få en uppfattning om hur lång tid det tar för olika sorters avfall att förmultna.I skogspartiet pågår ”skräpjakt”. De olika lagen hittar soppåsarna som ligger gömda i skolgen. En i taget springer eleverna till lagets påse, plockar ett skräp och springer vidare till sorteringshinkarna. När påsen är tom och soporna rätt sorterade är gruppen färdig. Den här leken är ny för i år. Mindra, Frida och Bella, som leder aktiviteten, har själva hittat på den. Det går bra, men ibland lite fortare än de tänkt sig.

– Om det blir tid över så kör vi viskleken, ramsor och annat, säger Frida. 

Det gäller nämligen att gruppen sysselsatt vid sin station tills det är dags för byte, annars blir det kaos.   Ingen lärare har talat om hur det ska gå till. Det får eleverna lösa själva, vilket de gör med bravur. 

Olle och Jonathan har också uppfunnit en ny lek som de kallar ”Para ihop”. Några deltagare får agera återvinningsstationer och de övriga får lappar där det står till exempel ”syltburk”, ”tidning” eller ”schampoflaska”. Sedan gäller det att gå med soporna med rätt station. De kör flera olika omgångar och sedan blir det frågesport. Var slänger man en mjukosttub? En penna?  

– Vi gör det lite lättare frågor för de yngre, säger Jonathan. 

Så kommer frågan om hushållspapperet, om det ska till brännbart eller komposten. Om detta råder det delade meningar, men Olle förklarar varför det helst ska till komposten: 

 – Hushållspapper gör man av träd. Det bryts snabbt ner bland det andra i komposten och blir jordDå kan det användas till annat, som att gödsla morötterna, säger han och låter mycket påläst. 

 – Vi har blivit tydligare vad gäller mål med den här dagen, vad man ska lära sig och så. Alla måste ha pratat med sina elever om de här målen i förväg. Det är viktigt att detta inte bara blir en happening, säger Cecilia Hjelm, klasslärarare i åk 5.  . 

I skogen har lugnet lägrat sig efter skräpjakten. Bella, Mindra och Frida har paus och tid att svara på några frågor. 

 

 Vad lär man sig under den här dagen? 

Mindra Sortera sopor. 

Bella:  Hur viktigt detta är. Och hur länge det tar att bryta ner olika saker. 

Hur gör ni där hemma? 

MindraJag är ganska bra på att sortera hemma. Fast vi kör ju bil förstås, det är ju inte så bra.

Vad kan ni göra, förutom att sortera sopor, för att bidra till en bättre miljö? 

 FridaJag kan cykla och gå istället för att åka bil. Och jag tar alltid hand om mitt skräp uteIbland plockar jag upp sådant som andra har slängt också. 

MindraMan kan försöka att inte köpa så mycket kläder. Man kan byta med varandra istället.  

Har ni gjort det?  

Bella: Ja, jag och Mindra har gjort det en gång. 

 

 

Text och foto: Mi Edvinsson

Translate »