Ämnesövergripande arbete på Östbergsskolan del 2, avslutning av projektet

Det här en del två av presentationen av Östbergsskolans skolutvecklingsarbete med digitala verktyg, SDV14. Del ett kan du läsa här: http://pedagog.ostersund.se/wordpress/?p=65156

Camilla Karlsson, lärare i SO, tog emot de besökande eleverna, från en av klasserna i årskurs 5, i dörren till aulan, för att introducera eleverna vad som skulle hända. För att få dem i rätt stämning, flödade en av Carl Michael Bellmans ballader från en liten Bluetoothhögtalare i form av en leksaksmugg hängande runt hennes hals. En grupp elever från femman slussades därefter iväg med hjälp av Jonas Hagström, en av de deltagande lärare i projektet i ämnen engelska, till de lite nervöst väntande eleverna i sexan som ännu en gång skulle visa upp sitt arbete.

Camilla och Josefin

 

 

 

 

 

 

Klass 6 C hade förberett sina presentationer för att ta emot klass 5 på skolan där presentationerna var en mix av skriven text både på sedvanligt sätt men även digitalt, tittskåp, där fanns filmer med inlästa presentationer, vikskärmar med text och bild mm. Hos vissa grupper fanns det filmer som man skulle lyssna på, hos andra läste man upp en text eller berättade fritt och att frågesportprogrammet/appen Kahoot var populär gick inte att ta miste på, den användes av de flesta grupperna.

DSC00373DSC00393

 

 

 

 

 

Östbergsskolan har arbetat med projektet under läsåret där lärarna från början fick en del input av Camilla Diaz för just hur man kan arbeta med digitala verktyg i skolan. Målen för pedagogerna i projektet var just att kunna använda digitala verktyg för att möjliggöra för elever att kunna uttrycka sig och att med digitala verktyg göra undervisningen mer aktuell, levande och visuell och samtidigt inspirera och göra kunskapsinhämtningen tillgänglig för alla.

Ett stort mål,enligt Camilla Karlsson, i projektet var att koppla ihop begrepp med bilder för att på så sätt öka elevernas förmåga att komma ihåg och befästa sin kunskap. Josefin, bildläraren, har på sina timmar arbetat parallellt med skapande och Östbergsskolan skriver i sin ansökan att de genom sambedömning kan de öka möjligheten att försäkra sig om att elevernas sinnen har stimulerats för att just öka elevernas förmåga att komma ihåg och befästa sin kunskap. Genom att också använda sig av Jamtli, som de gjort i projektet, finns det större möjligheter att nå de elever som har svårt att motivera sig och engagera sig i sitt lärande.

DSC00379DSC00372

 

 

 

 

 

Vid besöket kunde eleverna uttrycka sig att det har varit roligt, om än lite annorlunda, och gärna vill göra ett liknande projekt längre fram. Det som inblandade lärare tar upp som en klar positiv bild av arbetet är ungefär samma sak, just lusten och motivationen som de har sett hos eleverna. Kanske de har klarat inriktningen som utvecklingsarbetet skulle fokusera på:

” Vidga elevernas förmåga att kommunicera, medvetandegöra. Synliggöra olika möjligheter för eleven hur eleven bäst utvecklas och tar till sig kunskap”.

Camilla nämnde att de har testat olika samarbetsytor, där eleverna kan samarbeta och kommunicera digitalt, vilket har givit ett klart lyft i projektet. Google´s digitala verktyg möjliggör att eleverna sparar arbetet, delar dem med sina gruppkompisar men även andra verktyg som Digilär, har Camilla sett som en liten framgångsfaktor.
Vill du veta mer om vad Google Drive innebär kan du gå vidare med denna länk:
https://sites.google.com/site/eskilstunaipad/home/anvaenda-google-drive

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »