Klassrumsexperimentet – att omsätta BFL i praktiken

I en engelsk serie på två delar vävs forskning och praktik samman när professor Dylan Wiliam ordnar ett experiment på en högstadieskola i England. Under en termin får vi följa när lärarna tillsammans med Dylan Wiliam ska försöka omsätta några av de tekniker som ingår i bedömning för lärande (BFL) för att se hur det påverkar elevernas engagemang i skolan så väl som kvaliteten på både undervisningen och lärandet.

Vill ni läsa mer om Dylan Wiliam och hand forskning kan ni göra det här och här. Tekniker som tas upp i serien är t.ex. no hands-up, gröna/gula/röda koppar, mini-whiteboards och kommentarer – inga betyg.

I del 1 (klicka på bilden) kan vi se uppstarten med lärarna och sedan eleverna. Vad oroar sig lärarna för inför att prova tekniken ”no hands-up”? Hur ställer sig de aktiva eleverna till att inte få räcka upp handen och få ordet? Vad händer när elever får observera lärare för att ge dem feedback på undervisningen?

I del två (klicka på bilden) får vi följa den fortsatta implementeringen. Men vad händer när några elevers namn försvinner ur glasspinne-burken? Och hur får man med föräldrarna på dessa nya tekniker och den nya klassrumskulturen som börjar formas? Hur reagerar eleverna när de inte får betyg på uppgifter/prov utan bara kommentarer?

/Janna

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »