Genusfrågan engagerade femteklassarna

Genom Skapande skola fick elever i årskurs 4-6 möjlighet att se Totalteaterns föreställning ”Typ tjej typ kille typ”, en nyskriven pjäs som utifrån elevernas verklighet belyser och ifrågasätter könsnormerna. Klass 5 på Tavelbäcksskolan var på plats med sin lärare Lena Jansson.

Lena Jansson hade förberett sina elever inför föreställningen genom att låta dem sätta sig in i vad pjäsen handlade om. Hon tycker att det är viktigt att öka elevernas medvetande när det gäller genusfrågan.

– Eleverna upplever själva orättvisor mellan könen ibland och det är bra att de får tänka till kring detta. De är medvetna om att kvinnor ofta tjänar mindre pengar än män, att jämlikheten kan se annorlunda ut i andra länder och hur media signalerar hur tjejer och killar ”ska” se ut. Däremot är de inte alltid medvetna om hur de själva påverkas av media, säger Lena Jansson.

Totalteaterns Anna Ehnsiö var ensam skådespelare I bibliotekets hörsal med en keps och ett blankt tygstycke som enda rekvisita. Hon skapade snabbt kontakt med den unga publiken och trollade ur sin könsneutrala dräkt fram karaktärer som både roade och oroade. Eleverna hade inga problem med att fylla i egenskaper för den typiska tjejen (söt, snäll, stora tuttar)  och den typiska killen (stor,  stark, snygga magrutor), men de reagerade med största allvar på flickkaraktärens berättelse om ett övergrepp. En elev ställde frågan mitt i föreställningen:

– Är detta en sann historia?

Teater 2 copy Teater 3 copyUpprörda blev eleverna också när pojkkaraktären vittnade om hur några skolkamrater hade anklagat honom för att vara bögig och släpat in honom på toaletten där de slitit av honom kläderna.

– Allra värst var att läraren inte gjorde något åt det, tyckte eleverna som Pedagog Östersund talade med efteråt.

Vera, Alexander, Oskar och Cassandra tyckte att rollfigurerna överdrev stort vad gäller typiska beteenden för tjejer och killar. Ändå kände de väl  igen mönstren för hur tjejer pratar om kläder och utseende och hur killar spelar stora och stöddiga.

– Många tjejer håller på sådär, men man måste inte vara så, säger Cassandra.

– Men ibland kan det vara svårt att vara sig själv i skolan, säger Vera.

Något som Alexander reagerade på i pjäsen var att tjejfotboll framställdes som något dåligt.

– Enda skillnaden är ju om det är tjejer eller killar som spelar. Fotboll är ju fotboll, säger han.

De fyra eleverna tycker vid närmare eftertanke inte att det är någon större skillnad på killar och tjejer – man har samma känslor, man kan kan gilla samma saker – ändå är det inte lika.

– Om killar har rosa kläder är det konstigt, men tjejer kan ha vilka färger som helst, reflekterar Vera.

Vem är det som bestämmer sådant egentligen?

Teater 4 copy

– De som är större än en själv säger vad som är rätt eller fel att ha, säger Alexander.

– Och det varierar med ålder. När man gick i F-1 skulle alla ha en Spiderman, sedan blev det andra saker, säger Oskar.

Han tror också att det har betydelse vad man ser i tv, tidningar och butiker. Vera håller med.

– Om man går in i en klädaffär är det väldigt uppdelat. Där syns det tydligt vad som är tjejtröjor och vad som är för killar. Det vore nog bättre om det inte var så, säger Vera.

Klassen på Tavelbäcksskolan kommer att diskutera pjäsen i grupper och sedan arbeta vidare med temat.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

Tags:

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »