Stort intresse för fortbildning om åskådarrollen

Cirka 25 intresserade lärare från grundskola och gymnasium deltog i Levande historias fortbildning ”Spelar roll.” Fortbildningens syfte är att ge lärarna möjlighet att själva reflektera över åskådarrollen, åskådareffekten och hur normer kan påverka människors beteenden.

Under utbildningsdagen på Jamtli fick lärarna se och diskutera utställningen ”Spelar roll” som fortbildningen bygger på. De fick också prova värderingsövningar ur ett pedagogiskt material som de nu kan använda tillsammans med sina elever.  Övningarna belyser ett ständigt återkommande drama och dess tre rollfigurer: Offret, förövaren och åskådarna. Särskilt noga dissekeras åskådarrollen.

Många av de scenarion som tas upp till diskussion är hämtade från historien, men det finns också bilder och berättelser från nutida miljöer som fotbollsupportvärlden och dagens skolgårdar. Varför gör ingen någonting? Varför tittar alla bara på? Beror det på att åskådaren som individ är feg? Beror det på den rådande samhällsnormen eller på att ingen annan heller gör något?

 Normer kan förändras

Vad säger den rådande samhällsnormen om vårt agerande gentemot medmänniskor? Flera lärare anser att ”Sköt dig själv och skit i andra” är en kultur som växt sig stark de senaste decennierna. Spelar roll webbKanske påverkar det hur man agerar som åskådare? De uppfattar också att det numera finns ett visst underhållsvärde i att utsätta någon för trakasserier eller liknande. Att filma sådana händelser och lägga ut på YouTube har blivit allt vanligare.

– Normer kan förskjutas över tid och påverka vad människor uppfattar som okej eller inte, säger workshopledaren Michael Allard.

Det finns ord som var helt okej att använda på 70-talet men som idag är tabu. Samtidigt har gränserna tänjts för hur kränkande man vågar uttrycka sig offentligt, främst på internet.

– Man ser mycket sådant på rasistiska sajter idag. Det kan vara bra att följa med vad som händer där och ta upp det till diskussion med eleverna, säger Michael Allard.

 Åskådareffekten

Passivitet bland åskådare är dock inget nytt fenomen. Tänk förintelsen. Tänk fallet Kitty Genovese från Queens i New York som för 50 år sedan attackerades av en galen knivmördare. Attackerna pågick under en halvtimme och bevittnades av 38 personer. Ingen ingrep eller ringde polisen.

Passivitet har större betydelse än vi tror. Det förstärker offrets utsatthet, förövarens makt och påverkar hur andra åskådare gör. Forskning visar att det är större chans att en ensam åskådare ingriper jämfört om det finns många åskådare på plats.

Den så kallade åskådareffekten bygger på två olika tankegångar:

  1. Om ingen annan gör något så är det nog inte farligt.
  2. Det räcker med att en person ingriper. Det är säkert någon annan som gör det.
Hur blir man en hjälpare?

Kan man förändra sitt beteende som passiv åskådare och istället bli en som hjälper? Det tror Michael Allard. På samma sätt som räddningstjänsten övar för att veta exakt vad de ska göra på en olycksplats, på samma sätt kan vi träna med eleverna genom att diskutera olika scenarion och prata om vad vi skulle göra om det händer på riktigt.

– På det viset ger vi eleverna vissa verktyg, säger Allard.

Foto: Mi EdvinssonSandra Göransson och Jocke Bylander från Parkskolan var två av högstadielärarna som deltog i fortbildningen. De var nöjda med dagen.

– Det finns ett stort behov av att jobba med värdegrundsfrågor, och det gör vi hela tiden. Idag har vi fyllt på i metodbanken och fått bekräftelse på att vi jobbar med rätt saker, säger de.

Om någon vecka ska Sandra och Jocke besöka utställningen med en klass. Häng med då!

Text och foto: Mi Edvinsson

 

FAKTA
  • Materialet och utställningen Spelar roll är framtaget av Levande historia och har använts över hela landet sedan 2008.
  • Levande historia är en myndighet under Kulturdepartementet.
  • Med utgångspunkt i Förintelsen främjar de arbete med demokrati och tolerans. Deras idé är att förebygga genom att dra nytta av historien.

TIPS: Om du på egen hand vill diskutera åskådarrollen med dina elever finns det gott om filmklipp på YouTube som man kan använda. Sök på ”bystanders”.

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »