Ny forskning – Att utforska nyanländas erfarenheter och kunskaper

En svensk studie kopplat till kartläggning av nyanländas erfarenheter och kunskaper har publicerats i dagarna. Aldrig har det varit lika aktuellt som nu. 

Anniqa Sandell Ring har skrivit en magisteruppsats vid Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet med titeln Att utforska nyanländas erfarenheter och kunskaper: om kartläggning som ett didaktiskt redskap i nyanlända elevers utbildning. Uppsatsen försöker svara på följande forskningsfrågor:

  1. Hur beskriver ansvariga aktörer syftet med kartläggningsprocessen?
  2. Vilka kartläggningsaktiviteter kan identifieras i skolans verksamhet – och hur kan de beskrivas med hjälp av de didaktiska frågorna: a) Vad söker man information om? b) Varför söker man just denna information? c) Hur går man tillväga för att få fram den aktuella informationen?
  3. Hur används informationen från de kartläggande aktiviteterna i de nyanlända elevernas fortsatta skolgång?
  4. Vilka faktorer framkommer som gynnande respektive hindrande för att det eftersträvade syftet med kartläggningsprocessen ska uppfyllas?

Här kan du läsa mer om uppsatsen.

Här kan du ladda ner den.

Här kan du läsa mer om Östbergsskolan som testar Skolverkets nya kartläggningsmaterial.

 

/Janna

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »