De står upp för toleransen

När främlingsfientlighetens vindar blåser snålt  kan det vara lätt att ryckas med. I Östersund startar nu Toleransprojektet som ger högstadieelever möjlighet att förändra och befästa sin grundläggande syn på andra människor. Tre entusiastiska pedagoger är redan igång. 

”Östersunds kommun bjuder en grupp elever på en resa till Polen. Är det någon som vill följa med?”  Frågan ställdes av Olle Lundberg, Anette Lööf och Ola Lindgren när de i början av läsåret 2014-2015 besökte årskurserna 8 och 9 på tre skolor i Östersund. Och nej – det är ingen klassresa det är frågan om. Erbjudandet kräver motprestation i form av betygsgrundande lektioner som kan beskrivas som en frivillig del av den ordinarie skolan . Det kräver också vilja och mod att våga möta jämnåriga man inte känner, föra fram och bearbeta sina åsikter i grupp och vara beredd på att förändra synen på sig själv och andra.  120 elever på Torvallaskolan, Storsjöskolan och Parkskolan anmälde intresse för att delta i Toleransprojektet, men bara 24 fick plats i gruppen. Under 13-14 hela skoldagar, utspridda över läsåret 2014-2015, ska de träffas och jobba ihop.Foto: Mi Edvinsson

– Vår strävan är att åstadkomma en så stor mix som möjligt med pojkar, flickor, olika bostadsområden olika bakgrunder och förutsättningar. För att få givande diskussioner och möta andra åsikter än sina egna måste det spreta, säger Olle Lundberg (mitten) som till vardags är pedagog på Elevhälsan.

Förintelsen som utgångspunkt

Östersund är den sjätte kommunen i Sverige som kliver in i Toleransprojektet och börjar jobba enligt den så kallade Kungälvsmodellen. Med Förintelsens berättelser som utgångspunkt, drar man tillsammans paralleller till dilemman i vårt eget nutida samhälle och bearbetar dem på olika sätt. Som en del i arbetet kommer gruppen att göra en studieresa till Polen.

– Syftet är att eleverna ska få se de historiska platserna som de hört talas om i berättelserna. Då kommer alla att förstå att det verkligen är på riktigt, säger Ola Lindgren, SO-lärare på Storsjöskolan.

Toleransprojektet startades 1995 av läraren Christer Mattsson när Kungälvs kommun tvingades skrida till handling mot den växande högerextremismen bland unga.  När den fjortonårige John Hron en sommarkväll misshandlades till döds av ett gäng tonåriga nynazister gick det inte längre att ignorera problemet. Gruppen som utsågs till att ta itu med saken skickades iväg med kommunchefens bevingade ord i öronen: ”Och kom inte tillbaka med en temadag och ett fackeltåg!”

Satsning som lönar sig
https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1422&bih=998&q=toleransprojektet&oq=tolera&gs_l=img.1.7.0l10.931.2301.0.4189.8.7.1.0.0.0.111.516.6j1.7.0....0...1ac.1.55.img..0.8.516._PvFjhSNOpU

Foto: Toleransprojektet.se

Värderingar inte ändras över en natt. Det krävs systematiskt arbete som tar tid. Toleransprojektet pågår fortfarande i Kungälv, och elever vittnar om hur de mognat och utvecklats som människor när de deltagit. Självklart krävs resurser för att driva ett sådant projekt, men uträkningar har visat att intolerans och utanförskap kostar samhället oändligt mycket mer.

Detta insåg även regeringen och beslöt 2014 att ge 1 miljon kronor till fortbildning av lärare som driver lokala Toleransprojekt i sina egna kommuner. Många lärare utbildas just nu och cirka 20 kommuner ligger i startgroparna för att köra igång hösten 2015. Trion i Östersund hade dock mer bråttom än så.

– Vi går utbildningen samtidigt som vi sätter igång med eleverna, säger Anette Lööf, speciallärare på Ängsmogården.

Tendensen märks i Östersund

Unikt för Östersunds kommun är att initiativet kommer från lärarna själva genom Ola Lindgren som fick en fråga direkt från Christer Mattsson om han inte ville starta upp i Östersund. Det blev napp direkt.

– Jag är ju samhällslärare på högstadiet, och jag hör ju att elever pratar med ett annat tonfall i klassrummet nu för tiden. De skulle aldrig hävda att de är rasister, men jag märker att det har skett en värdeförskjutning i samhället, säger Ola Lindgren.

Anette Lööf har också märkt tendenser hos betydligt yngre barn som hon möter i skolan. Ännu har inga nazistorganisationer etablerat sig i Östersund, men affischer och klistermärken, i synnerhet under valrörelsen, tyder på att det bara är en tidsfråga.

– Det är bättre att stämma i bäcken än i Storsjön, säger Olle Lundberg.

http://toleransprojektet.se/wp-content/uploads/2014/09/ALX_6343-300x199.jpg

Foto: Toleransprojektet.se

Positivt mottagande

Toleransprojektets grundare har besökt de tre aktuella Östersundsskolorna och föreläst för personalen.  Det är viktigt att alla är införstådda med vad det handlar om eftersom de 24 eleverna – inom ramen för ordinarie undervisningen – en dag varannan vecka kommer att jobba i Toleransgruppen istället för sin vanliga klass. Lärarna i SO och svenska kommer dessutom att behöva samarbeta med Olle, Anette och Ola vid betygssättningen. Tongångarna har varit mycket positiva, även utanför skolorna. ABF visar sitt gillande genom att bjuda på gratis lokal för träffarna. Borde då inte alla elever få uppleva denna möjlighet till förvandling och inte bara 24 på ett helt läsår?

– Det vore naturligtvis en önskedröm, men det är ju inte möjligt. Men om det finns fler individer som blivit trygga i sina värderingar är jag säker på att det bidrar till att slå sönder strukturer som annars skulle kunna växa till något destruktivt, säger Ola Lindgren.

Text och personalfoto: Mi Edvinsson

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »