Att förebygga främlingsfientlighet har aldrig varit viktigare

Att utbilda och att ta elevers åsikter på allvar är nyckelingredienser i skolans arbete mot främlingsfientlighet. Detta ägnar sig Östersunds Toleransgrupp åt till 100 procent varje gång de träffas. Kommunen fortsätter att stötta deras arbete. 

Den senaste tidens nyhetssändningar visar att rasismen lever och frodas i Sverige: Flyktingboenden som brinner. Den ofattbara händelsen i Trollhättan då en 21-åring valde offer efter hudfärg och högg ihjäl två människor med kniv på en skola. Inte sedan 1990-talet, då många flyktingar kom hit från Balkan, har de rasistiska strömningarna varit så starka i Sverige. Även då begicks våldsbrott.

Nu upprepar sig mönstret. Retoriken hårdnar bland de främlingsfientliga, gränserna för vad ”vanligt folk” får tycka och säga tänjs. Experter talar om en startramp av ord som avhumaniserar de utsatta människorna och leder fram till politiskt våld. Vägen fram till Förintelsen inleddes på samma sätt. Den stora skillnaden mot tidigare är att det idag finns sociala medier, gillaknappar och kommentarsfält som hjälper till att sprida hat och främlingsfientliga åsikter med svindlande hastighet. Det har också blivit möjligt att översköljas av hatets budskap trots att man oftast sitter ensam i sitt rum. Dådet i Trollhättan är ett tragiskt exempel på detta.

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1422&bih=998&q=toleransprojektet&oq=tolera&gs_l=img.1.7.0l10.931.2301.0.4189.8.7.1.0.0.0.111.516.6j1.7.0....0...1ac.1.55.img..0.8.516._PvFjhSNOpU

Ett hett ämne i skolans värld

Skolornas arbete mot främlingsfientlighet har aldrig varit viktigare. Under hösten har Skolverket arrangerat fem konferenser – ” Så möter vi främlingsfientlighet i skolan” – i syfte att stärka grund- och gymnasieskolor i detta arbete. ”Arbete mot rasism i skolan behöver starta med det tydliga demokratiska uppdrag som man givit svensk skola. Det handlar om att barn och elever ska utveckla kunskap och förmågor så att de aktivt kan verka i demokratin, det är det som är arbetet mot rasism”, sa Skolverkets undervisningsråd Hugo Wester  i en intervju i P1 innan den sista konferensen skulle hållas i Karlstad. I sammanhanget intervjuades också Toleransprojektets initiativtagare Christer Mattsson.

Sedan förra läsåret finns Toleransprojektet även i Östersund. Läs om det här. Medan tragedin i Trollhättan ägde rum, satt Östersunds Toleransgrupp ovetande med avstängda mobiler och diskuterade 1940-talets judeförföljelser.

– Vi hade inte en aning om vad som hände just då, men inför nästa träff kommer vi att förbereda några frågor kring det som hände i Trollhättan. Vi har elever med invandrarbakgrund i gruppen, och eleverna börjar bli trygga nog för att det ska bli bra diskussioner, säger Olle Lundberg, en av pedagogerna i Toleransgruppen.

Lägg inte på locket!

Olle och hans kollegor Ola Lindgren och Anette Lööf deltog i en av Skolverkets konferenser Olledär de fick fördjupa sig i hur man bemöter främlingsfientlighet i skolan. Ett av de viktigaste budskapen var att inte ducka när extrema uttalande och åsikter dyker upp, inte vifta bort dem som något övergående som hör tonåren till, utan lyssna. Många avhoppare vittnar om hur avgörande det var att få sina uttalande bemötta och inte bara avfärdade. När de fick möjlighet att tala, hörde de till sist själva hur fel deras uttalanden lät.

– Att lägga locket på och bara säga ”Så pratar vi inte i vårt klassrum.” är nog det värsta man kan göra. Ställ frågor istället: Hur tänker du då? Hur har du kommit fram till det här? Lyssna på vad de säger och upplys dem med fakta. Säger de att Förintelsen inte har ägt rum, så sök tillsammans fakta som visar att de har fel, säger Olle.

Toleransgruppen fortsätter i Östersund

Att det är utbildning som krävs för att motverka främlingsfientlighet råder det stor samstämmighet kring. I Toleransprojektet arbetar elevgrupperna med Förintelsen som utgångspunkt för att öka ungdomarnas tolerans för människors olikheter. Redan i sammansättningen av elevgrupperna lägger man grunden för detta.

Foto: Mi Edvinsson

– Gruppen ska vara så spretig som möjligt. Det borgar för att eleverna kommer i nära kontakt med personer som de förmodligen aldrig skulle lärt känna annars. Man söker sig ju oftast till dem som liknar en själv. När de möts i gruppen upptäcker de att olikheter är något som berikar, och deras tolerans ökar generellt, säger Olle.

I Östersunds kommun har Toleransgruppens pedagoger fått medel till att leda en ny elevgrupp läsåret 2015-2016. Kommunens ambition är att det nu  ska fortsätta att rulla på. Det diskuteras också om det är möjligt att utvidga med ytterligare en elevgrupp, men inga beslut är ännu tagna.

Text och foto: Mi Edvinsson

Klicka på bilden och läs tidigare reportage om elevernas arbete i Östersunds Toleransgrupp:

Foto: Mi Edvinsson

 

En kommentar

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »