PAX för Petter och Eva

Inför den kommande Skapande skola-aktiviteten jobbar Petter Eriksson och Eva Alexandersson ämnesövergripande med boken ”Nidstången” som utgångspunkt. Eleverna tycker att det är bra att koppla ihop skoluppgifterna med boken.

Som en del i Skapande skolas utbud kom deckardrottningen Åsa Larsson tillsammans med forskaren och författaren Ingela Korsell till Östersund för att tala om sin uppmärksammade bokserie för barn och unga, PAX-böckerna. FörfattarnaTempot, skräcktemat, de speciella illustrationerna och ett språk som stundtals är lika oputsat som i den råaste verklighet har fått mer än en läsovillig pojke att ge sig ut på sin första lustfyllda skönlitterära vandring.

– Jag håller med författarna om att man inte ska gömma de fula orden, men jag sållar en del. Men boken är bra, och det händer något hela tiden, säger läraren Petter Eriksson som under hösten började läsa boken tillsammans med klass 4 A på Treälvsskolan.

Foto: Mi EdvinssonFörfattarbesöket var avsett som en introduktion för pedagogerna inför den kommande elevaktiviteten på Biblioteket. Elever som har läst den första boken i PAX-serien, ”Nidstången”, kommer att ha större behållning av biblioteksbesöket. Petter Eriksson och bildläraren Eva Alexandersson beslöt att tillsammans jobba ämnesövergripande kring boken.

– Med utgångspunkt i boken får eleverna prova att skriva olika sorters texter och genrer, och på bildlektionerna får de testa olika sorters tekniker, berättar Petter.

Uppgifterna mer meningsfulla

Petter läser boken högt för klassen. De brukar diskutera mycket kring innehållet tillsammans och sedan får eleverna en liten skrivuppgift med koppling kapitlet. Eva hakar därefter på med en bilduppgift. Petter ger två konkreta exempel:

  1. I det aktuella kapitlet befinner sig huvudpersonerna i en källare som beskrivs ganska sparsamt. Barnens skrivuppgift är beskriva källaren i ord så noggrant de kan, utifrån inre bilder. På bildlektionen ritar de ”sin” källare och tränar samtidigt på att rita perspektiv.
  2. En av huvudpersonerna längtar efter sin mamma. Eleverna får skriva ett vykort från pojken till mamman. På bildlektionen skapar de kortets framsida med kollageteknik.

Foto: Mi Edvinsson– När man utgår från boken blir textuppgifterna mer meningsfulla för eleverna. De tar emot uppgiften mycket bättre och får inspiration av det vi läst.  Det är inte lätt att fantisera ihop ett brev från ingenting,  säger Petter.

– Det är bra att koppla samman skrivuppgifterna med boken. Då får man liksom en ledtråd till vad man ska göra, säger Wilma.

 Elevernas perspektiv

Klassen jobbar också med ordförråd och begrepp utifrån boken. Det hjälper både eleverna som har svenska som modersmål och de som läser SVA att förstå berättelsen bättre.  SVA-eleverna gör samma skrivuppgifter som alla andra, men SVA-läraren anpassar dem något.

– Det är bra! Då har alla elever i klassen samma utgångspunkt inför bilduppgiften, säger Petter.

Foto: Mi EdvinssonWilma tycker att det är bra att de pratar om svåra ord eftersom det förekommer en del sådana i boken.

– Först trodde jag att Estrid var en sorts möbel, men Petter stannar oftast upp på rätt ställen och förklarar. Han är bra på det, och då förstår man, säger hon.

Wilma och hennes kompisar Filip, Elise och Petter gillar boken allihop. De tycker att den är som en läskig spökhistoria och mycket spännande. Några av dem läser gärna böcker hemma också, och kanske blir det så småningom fler delar i PAX-serien på egen hand.

På den här lektionen hjälps klassen åt att minnas vad det förra kapitlet handlade om, då när Alrik blev så arg.  Varför blev han det egentligen? Och hur känns det att vara så arg? Just detta har veckans skrivuppgift handlat om. Ett par frivilliga får läsa upp vad de skrivit för sina kamrater. Det blir målande beskrivningar: ”Jag känner mig kall och tung som en sten.”. ”Det känns som om jag ska sprängas i tusen bitar”. ”Det är som att jag flyter i en vulkan.”

Bildämnet

Beskrivningen av ilska i ord blev en övergång till att prata om abstrakt konst på kommande bildlektionen. Hur kan bilder förmedla känslor endast med hjälp av färg och form? Eleverna fick titta på bilder tillsammans och lyssna på varandras tankar om vad bilden betydde och vilken känsla den gav. Därefter fick de måla själva.

– Det var roligt att höra deras förklaringar till vilken känsla deras bild visade och varför den såg ut som den gjorde, säger läraren Eva Alexandersson.

Att skapa både informativa och berättande bilder är mål som eleverna ska jobba mot i bildämnet. En bok, liksom andra sorts upplevelser, är en bra utgångspunkt för detta, menar Eva. Eleverna ska också träna förmågan att kommunicera med bilder. Foto: Mi EdvinssonÄven bild är ett språk, ett viktigt och universellt sådant.

– Boken har några illustrationer men ger ändå mycket plats för inre bilder. Dessa bilder ser olika ut beroende på vilka vi är och vilka tidigare erfarenheter vi har och det är viktigt att respektera varandras fantasier. Det är en fördel att eleverna får möjlighet att upptäcka hur olika vi kan tolka en och samma berättelse, säger Eva Alexandersson

I februari kommer bokens upphovskvinnor tillbaka till Östersund och biblioteket för att träffa klasserna som deltar i Skapande skolas aktivitet. Eleverna kommer i anslutning till detta att få titta på bibliotekets egen utställning ”Det magiska biblioteket.” Vi ses där.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »