Genial gästfrukost på Östbergets förskola

Hur får man mer reflektionstid och färre kvällsmöten utan att det den pedagogiska verksamheten blir lidande? Hur får man dessutom tryggare barn, flexiblare organisation och ökad arbetsglädje? Svaret är gästfrukost.

Förskolan Östberget har 5 avdelningar och cirka 18 barn per avdelning. En dag i veckan, klockan 9-11, hade personalen på varje avdelning reflektionstid. Det var ett evigt roddande för att klara passningen av varandras barn utan att den pedagogiska verksamheten blev lidande.

– Klockan 9-11 är barnens tematid. Med det upplägg som vi hade tenderade det att bli mer barnpassning än pedagogiskt arbete. Vi tog viktig tid från barnen och det kändes inte bra, säger Yvonne Lundström.

– Och det kändes som om man inte hann med sin egen avdelning, det var frustrerande, säger Birgitta Söderström Björch.

Något behövde göras, men vad? En djärv idé kom upp på bordet. Vad sägs om att ha reflektionstid redan klockan 7-9 och sprida ut barnen som frukostgäster på de andra avdelningarna? En del pedagoger slog genast ifrån sig: ”Det kommer aldrig att gå!” Men det gjorde det. Det är nu snart fem år sedan personalen på Östberget beslöt sig för att prova. Det är förmodligen bland det bästa de någonsin har gjort.

Hur går det till?

En dag i veckan lämnar föräldrarna sina barn på en annan avdelning än den vanliga. Vilken avdelning det blir bestäms av pedagogerna i början av terminen. För barnets bästa finns alltid en medveten tanke bakom placeringen. Barnet gästar samma avdelning varje vecka.

Foto: Hanna HolmqvistSjälvklart har de två pedagogerna som ska ta hand om alla barn och servera dem frukost fullt upp, ibland kan det bli 21-22 barn, men det finns lösningar på allt.

– Med extra barn ryms vi inte alltid vid de två ordinarie borden men då får man helt enkelt hämta ett litet bord till, placera några av de lite större barnen där och låta dem sitta utan en vuxen. Första gången kan det vara lite bus, men de lär sig, säger Yvonne.

Klockan nio, när arbetslagets reflektionstid är slut, hämtar de de sina barn igen och drar igång dagens pedagogiska arbete. Ingen tid har gått förlorad.

Ännu mer tid för reflektion

Gästfrukostarna har skapat ett öppet klimat utan vattentäta skott mellan avdelningarna. Pedagogerna har lärt sig att hjälpas åt. Genom schematekniska lösningar och samarbete över avdelningsgränserna har de nu inga problem att få den reflektionstid de behöver. Förutom de avdelningsvisa 2 timmarsträffarna en gång i veckan får varje ordinarie heltidsanställd även 2 timmars egen reflektionstid per vecka. Detta blir möjligt genom att acceptera att det bara finns 1 vuxen kvar per avdelning efter klockan 16.00 – vuxna som hjälps åt när det behövs. Utöver detta finns möjlighet för en pedagog per avdelning att träffas för 1,5 timmes gemensam reflektion varje vecka.

– Det innebär att du som chef kan komma och få tid med oss, det blir som en del av kvalitetsarbetet, säger Birgitta med adress till sin chef, Anna Florén Didriksson.

Östbergets schematekniska lösningar innebär att personalen bara har ett enda kvällsmöte i månaden. Två gånger per termin, när avdelnings-pedagogerna har halvdagsreflektion, löser man det genom att låta frukostbarnen stanna kvar längre på sin ”frukost”-avdelning.

Alla är vinnare

Svårast var det förstås när gästfrukostsystemet skulle provas för första gången.  Föräldrarna informerades noggrant men förslaget mötte inte bara jubel.

Foto: Mi Edvinsson– Några tyckte det var spännande, andra var mycket negativa. Men vi stod på oss, att vi i alla fall skulle prova. Med barnen var det inga problem, säger Ylva Ekberg.

En utvärdering visade senare att föräldrarna trots allt inte tyckt att det varit så farligt som de hade trott. Efter introduktionen har alla nya barn och föräldrar skolats in i systemet från början, vilket givetvis ger en större acceptans.

Det ökade samarbetet har lett till många bonusvinster för både personal och barn. Pedagogerna hinner prata och reflektera utan att känna stress, vilket i sin tur ger ökad arbetsglädje. De hinner fördjupa sig i arbetet och känna att det kommer framåt. För barnens del innebär det att de lär känna fler vuxna, vilket har sina fördelar.

– Det ökar deras trygghet och när det finns fler pedagoger som barnen känner väl är det enklare att till exempel möblera om i bemanningen om någon är sjuk, säger Ylva.

En annan vinst för barnen är att de hittar nya kompisar och får uppleva nya, spännande miljöer. Ofta har de saker att berätta när de kommer tillbaka från sin frukostavdelning och det händer att de ber om att få gå dit att leka andra tider på dagen också.

Hemmablindhet är ett känt fenomen. Personalen som var med och införde gästfrukost på Östberget 2011 tyckte inte själva att deras idé var så märkvärdig, men de som kommit till förskolan på senare tid brister ut i lovord.

– Jag har nyss börjat jobba här och det känns bara… wow! Vilket samarbete det är mellan avdelningarna! Det funkar suveränt, säger Kent Störzel.

– Det är genialt! säger Anna Florén Didriksson.

Pedagogerna på Förskolan Östberget vill gärna sprida idén som gav verksamheten ett lyft. Om någon har frågor, är det bara att ta kontakt!

Text: Mi Edvinsson Foto: Mi Edvinsson & Hanna Holmqvist

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »