Göviken och Gräfsåsen öppnar upp för åk 4 och 5

Vatten och sopor är en bra ingång till lärande om miljö och hållbarhet. Snart kan elever i årskurs 4 och 5 få komma på studiebesök på kommunens anläggningar, ett besök som som behöver förberedas noga för att ge så mycket som möjligt.

Som en del i NTA-arbetet har Barn-och utbildningsförvaltningen erbjudit lokala företag med koppling till NT-ämnen att ha utbyte med skolan. Östersunds Vatten och renhållning nappade och sa ja till att åter ta emot skolklasser på reningsverket i Göviken och på Gräfsåsens avfallsstation. Tidigare har de mest tagit emot högstadieklasser men nu är målgruppen elever i årskurs 4-5. Besöket ska ingå i ett större arbete om vatten, avfall, miljö och hållbar utveckling som eleverna gör i skolan.

För elever i åk 4-5 finns inget färdigt NTA-tema om vatten och renhållning. Därför beslöt kommunens NTA-ansvariga att skapa ett eget tema som ligger helt utanför NTA.

– Det blir inget färdigt koncept, men det finns massor av material i ämnet. De som är intresserade kan höra av sig till mig och få länkar till experiment, diskussionsfrågor och annat, säger Lotta Ljunggren.

Foto: Mi EdvinssonBåde reningsverket och avfallsstationen erbjuder fantastiska möjligheter till lärande i miljö- och hållbarhetsfrågor,  men också specifikt i biologi, kemi och samhällskunskap. Varför ska vi sortera sopor och vad händer med dem sen? Vad händer när vi tömmer ut matolja eller kemikalier i avloppet? Hur går det till när vattnet renas?

Nycklarna till ökad måluppfyllelse är intresse, motivation och verklighetsförankring. Ett studiebesök kan betyda mycket

– Jag tycker till exempel att det är viktigt att man känner till var vattnet man dricker kommer ifrån. Inte ens alla vuxna Östersundsbor vet att vi tar vattnet från Storsjön, säger Jenny Florberger som arbetar på reningsverket.

Med nyanlända elever från Mellanöstern i gruppen kan ämnet vatten och renhållning bli än mer intressant.

– Att vi använder fint dricksvatten till att spola i toan är helt obegripligt för dem. Det brukar bli bra diskussioner kring sånt, säger Bengt Larsson på Fagervallsskolan.

Lärare i åk 4 och 5 som anmält sitt intresse fick följa med på ett studiebesök med ungefär samma upplägg (presentation i ord och bild samt rundvandring) som deras elever kommer att få längre fram i vår. För att eleverna ska få ut så mycket som möjligt  av sitt besök måste läraren veta vad som väntar och förbereda dem ordentligt. Det är inte helt lätta saker, och det finns gott om svåra ord och begrepp.

– Till hösten ska vi försöka ordna ytterligare en sådan här pedagogträff så att fler kan komma på studiebesök, säger Lotta.

Personalen på reningsverket och avfallsstationen är positiva. De vill gärna att elever ska få upp ögonen för vatten och renhållning som ett roligt framtida yrkesområde. De vill också passa på att skicka med eleverna lite handfast baskunskap: 1, Det finns bara tre saker som man får spola ner i toaletten. 2, Man slänger inte pappersförpackningar bland brännbart. Efter studiebesöket kommer eleverna definitivt att veta varför.

– I Östersundsbornas soppåsar finns fortfarande bara 33 procent brännbart, resten är sorteringsmaterial. Det är viktigt att barnen lär sig tidigt, att man är bra på att sortera i skolorna och att man håller i det ända upp i de högre klasserna säger Catrine Edlund, informatör på renhållningen i Östersund.

Text och foto: Mi Edvinsson

Om du som lärare i åk 4 eller 5 är intresserad av att jobba med temat och komma på studiebesök, kontakta Lotta.Ljunggren@ostersund.se

Visste du detta?
  • Att spara 1 tidning sparar lika mycket energi som det går åt att brygga 38 koppar kaffe.
  • Bara var tredje mjölkförpackning består av återvunnet papper.
  • En förpackning av blandat material sorteras som det material som den huvudsakligen består av. (Pringlesröret bland pappersförpackningar alltså, trots metallbotten.)
  • Sedan hösten 2015 slänger man inte värmeljushållare bland metallförpackningar, utan bland avfallsstationernas metallskrot.

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »