Inkluderande karneval

Tyngdpunkten låg på kreativt skapande när Körfältsskolans klasser arbetade med främmande länder som tema. Professionella Mia Kempff höll i trådarna och på skärtorsdagen förenades grundskolans och grundsärskolans elever i ett  avslutande, tillåtande och glädjefyllt karnevalståg.

Foto: Mi EdvinssonDet bubblar av aktivitet på Körfältsskolan. Karnevalstemperaturen stiger. Imorgon är det dags. Det japanska snabbtåget i papier
maché får handtag så att det kan bäras i karnevalståget. I musiksalen slipar en av 4:ans dansgrupper på sina steg och i 3:ans klassrum förvandlar några flickor gamla bakpulverburkar till färgglada maracas.

– Jag älskar karneval och jag älskar att måla! säger Alicia.

Hon berättar att hennes klass valt Japan som tema och att hon sökt fakta om japanska kläder. Hon och ett par kompisar visar en klappramsa om Japan som de ska framföra, en härlig karnevalsrytm där varje strof avslutas med ett japanskt ord. I klassrummet vimlar fler tredjeklassare omkring, iförda mantlar som de själva sytt på slöjden. Foto: Mi Edvinsson
Mantlarna är vita med en stor röd prick mitt på ryggen. Så snygga de ska vara när de tågar längs gågatan! Men lite pirrigt är det allt.

I grundsärskolans temagrupp är förberedelserna redan klara. Den här gruppen, med elever från F-3, har haft Kongo som tema. Oliver är ivrig att visa vad han varit med och skrivit om hans favoritdjur, giraffen. Han visar också landskapet som de byggt upp med regnskog, savann och djur. Det ska bli roligt imorgon i karnevalståget! Då ska de klä ut sig till  kungar, tjuvar och andra figurer som de hört berättas om i de afrikanska folksagorna. De övar en extra gång på den afrikanska sång som de ska sjunga. I sången finns ett ord – ”jambo”. Alla vet att betyder ”hej”.

Foto: Mi EdvinssonSedan vårterminens start har alla elever, i grundskolan såväl som i grundsärskolan jobbat med tema. Det gemensamma målet har varit en karneval. Med hjälp av Skapande skola-bidrag har de kunnat ta kulturarbetaren Mia Kempff till hjälp. Hon har hållit i trådarna och de musikaliska bitarna, men barnen har varit delaktiga i allt från att välja temaland till att skapa musik och kostymer.

– Det blir en sådan kvalitetshöjning när man tar i en professionell. Mia är fantastik på att ta till vara elevnars initiativ. De har haft väldigt stor frihet att förverkliga sina idéer, säger Bente Römo-Mella som är musikpedagog och kulturansvarig på Körfältsskolans grundsärskola.

Arbetet har spänt över en mängd olika skolämnen – SO, svenska och alla de praktisk-estetiska ämnena- men de främsta skälen till
skolan valt att jobba med karnevalstemat är att eleverna ska få arbeta kreativt med estetisk verksamhet, att belysa olika kulturer,  främja tolerans och låta de två skolformerna mötas i en gemensam aktivitet.

Foto: Mi Edvinsson– Det är viktigt med skapande, och karnevalen som form är så tillåtande och inkluderande. Funktionshindrade, nyanlända som inte kan svenska fullt ut, ja precis alla, kan delta på sina villkor, säger Bente.

Skolans pedagoger hade först bara tänkt att genomföra karnevalståget på hemmaplan, men tänkte sedan om. Vad synd om inte fler skulle få uppleva detta! Mia Kempff och skolans pedagoger kom överens om att bjuda Östersunds centrum på en överraskning på skärtorsdagen. Det blev succé och Storsjöodjuret höll ihop hela vägen, till skillnad från på genrepet då odjuret bokstavligen tappade huvudet. Barnen samlade även in pengar för Röda Korsets räkning.

Karneval på stan

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »