Skolgård som bjuder in till lek

De som besökt skolor i storstäder vet att en lekvänlig skolgård inte är en självklarhet. Många är de innerstadsskolor som bara kan erbjuda en liten torftig asfaltplätt. Vad gör barnen där? Troligtvis står de stilla, kollar i mobilen och pratar. Det är tråkigt, eftersom forskning visar att det är rasterna som ger barnen mest fysisk aktivitet under en skolvecka – om bara utomhusmiljön är stimulerande nog.

I Östersunds kommun är förutsättningarna för utomhuslek oftast bra. En riktig höjdare är Lillsjöskolans skolgård. Med stor yta, skog, fotbollsplan och lekredskap inbjuder den till rörelse och lekar för alla åldrar och smakriktningar.

– Det blir mycket spontan lek med en skolgård som denna, med skog och bäck och allting. Barnen lockar också varandra till lek, säger förskolläraren Susanne Persson.

De yngre barnen rör sig oftast mer än de äldre, men sedan det blev mobilförbud på rasten har det skett en förändring. De äldre barn som inte leker eller spelar fotboll brukar åtminstone promenera runt det stora området på rasterna medan de pratar.

– Det är ytan som gör att man vill röra på sig. Jag tror att jag rör mig mer i skolan än hemma. Förutom när jag är på basketträning, säger Tilly som går i trean.

Förskoleklassen utnyttjar på ett framgångsrikt sätt utomhusmiljön för matematik- och språkträning. Från och med nu ska det även bli organiserade, elevledda aktiviteter en rast i veckan.

Beroende på läge har inte alla skolor och förskolor i kommunen lika mycket plats, men alla gör säkert så gott de kan utifrån egna förutsättningar. I samband med nybygge eller ombygge av skolor och förskolor finns givetvis också en möjlighet att förändra utomhusmiljön till det bättre.

– Vi stöttar rektorer och förskolechefer i samband med större byggprojekt så att de kan utveckla sin beställarkompetens och uttrycka vad de behöver för att skapa en god miljö för lärande och hälsa. Egentligen är det ganska konstigt… varför sätter vi barnen ner när vi ska lära dem någonting? Vi är ju med och skapar det inaktiva barnet! Det kanske skulle fungera lika bra att låta barnen stå vid höga bord på en vippbräda så att de samtidigt aktiverar musklerna, säger Mathias Larsson, skolutvecklare i Östersunds kommun.

Text och bild: Mi Edvinsson

 

Foto: Mi EdvinssonLäs även artikeln ”Aktiva barn är smarta barn”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »