Europeiskt och gastronomiskt på Lugnviksskolan

Att laga spansk mat på hemkunskapen är ett av många exempel på hur lektionsinnehåll kopplas till det utbytesprojekt som hela Lugnviksskolan deltar i. Extra spännande blir det för de sex elever som i maj ska få bo i en italiensk familj.

Hemkunskap står på schemat och ena halvan av Lugnviksskolans årskurs 6 samlas kring bordet för en inledande genomgång.

– Idag ska vi laga mat från Spanien. Vi ska göra tapas, säger hem- och konsumentkunskapsläraren Andreas Gustavsson.

Några elever vet att tapas är olika smårätter, andra inte. Ingen känner till historien om hur detta ord, som på spanska betyder ”lock”, har utvecklats till en benämning på mat. Andreas berättar om de romerska soldaterna och deras beryktade vintörst efter striden, hur ett lock med matbitar lades på vinbägarna i ett försök att hejda ett okontrollerat supande på fastande mage: Först maten – sen vinet. Om detta är sant eller inte, kan vi förstås inte vara säkra på.

Foto: Mi EdvinssonRecept på fem olika tapas lottas ut bland elevgrupperna. Ingrediensen oliver verkar ha en viss avskräckande effekt, men alla grupper skrider lydigt och effektivt till verket. Mixerstavar gör processen kort med oliverna, smördeg kavlas ut på mjölade bänkar och söta dadlar lindas omsorgsfullt in i en kappa av salt bacon.

 

 

Foto: Mi EdvinssonDofter sprider sig i köket och en kort stund senare sitter alla elever åter runt bordet för att provsmaka. Flera saker är godare än förväntat. Medan faten skickas runt pratar de om spanska företeelser som siesta och sen middag.

 

 

Kulturellt utbyte med tre europeiska städer

Att eleverna på Lugnviksskolan lagar spansk mat idag har en alldeles speciell orsak. Sedan i höstas deltar de i ett två år långt europeiskt Erasmusprojekt som heter ”Tasting schools”. Övriga deltagare är skolor i norska Bergen, spanska Denia och italienska Parma, en skola i varje stad. Gemensamt för de fyra städerna är att de alla är Creative Cities of Gastronomy i UNESCO:s nätverk för kulturella utbyten. Alla elever i årskurs F-9 på Lugnviksskolan omfattas av projektet som handlar om mycket mer än bara hemkunskap och matlagning. Sexorna har tidigare fått göra reklamfilm för Östersund och de äldre eleverna har gjort en fotoutställning. Samtliga elever i alla fyra städerna har även ritat förslag till logga för det gemensamma projektet. Vann gjorde en elev i årskurs 7 på Lugnviksskolan med sin sammansättning av UNESCO:s symboler.

Foto: Mi Edvinsson– Visst handlar det om mat – vad vi äter, var maten kommer ifrån och hur den produceras från ax till limpa, men också om hälsa, andra länders kulturer och att känna sig stolt över sin egen stad. Det är ett ämnesövergripande arbete, säger biträdande rektor Lena Söderström som är projektansvarig på Lugnviksskolan tillsammans med Andreas Gustavsson.

– Jag tror att de kommer se att det både finns likheter och skillnader mellan del olika länderna. Det skapas också kontakt över gränserna. Nu när eleverna känner till varandra möts de till exempel i spel på Internet. Våra elever är duktiga på engelska, i Spanien och Italien vill eleverna gärna träna mer på det, säger Andreas.

Den spännande resan

Som en del i projektet kommer sex utvalda sjätteklassare att få resa till Parma i maj, däribland Ida och Gustav. I en vecka ska de bo hos en italiensk värdfamilj som har barn i samma ålder som de själva.

– Det är som en dröm, lyser Ida.

– Ja, det ska bli jättekul, men det är lite pirrigt också, tycker Gustav.

Lugnvikseleverna kommer att bo två och två hos värdfamiljerna. Ett par lärare följer också med på resan. Ida och Gustav kommer bland annat att få följa med de italienska barnen till skolan och kanske också göra studiebesök på en pastafabrik.

– Vi kommer att få veta hur de lever och hur deras förutsättningar ser ut. Om de tittar på teve som vi om kvällarna eller om de gör andra saker. Om de har bättre ekologisk mat än vi och allt sådant, säger Ida.

– Säkert kommer vi att få lärdomar om landet som kan vara bra att ha om man till exempel skulle vilja plugga där när man blir äldre, funderar Gustav som har varit i Italien en gång tidigare.

Foto: Mi EdvinssonAtt det endast var sex elever i klassen som skulle få möjlighet att resa till ett annat land var från början fastslaget i projektet. Kraven för att få följa med var att våga bo i en främmande familj, våga prata engelska och vara en god representant för sin skola. Tolv elever ansökte om att få följa med. Sedan var det upp till Lena, Andreas och elevernas lärare att göra det sista urvalet.

– Vår första reaktion inför att välja ut ett fåtal var: Oj. Vi är inte vana vid det, allt ska vara så rättvist här. Men det gick väldigt bra och vi har inte fått några reaktioner från varken elever eller föräldrar, säger Lena Söderström.

Ida och Gustav väntar med spänning på avresedagen. Pedagog Östersund väntar med spänning på att få tal del av deras intryck av resan.

Project Logo

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

En kommentar

Skriv kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »