Fiolspel som främjar lärande

Bringåsens skola har sedan i höstas fiolklass för årskurs F-1. Huvudsyftet är inte musikalisk skolning. Det är mycket mer än så.

Fiolklass innebär obligatorisk spelning i stor grupp. Vanligtvis startar man i årskurs 2, men här i Bringåsens skola undervisar kulturskolans lärare Bosse Öberg den yngsta fiolklass han någonsin haft, en årskurs F-1. Huvudsyftet med klassvis fiolundervisning inte i första hand att locka barnen till ett livslångt musicerande. Det är mycket mer än så.

Foto: Mi Edvinsson– Det handlar om gruppdynamik, gruppkoncentration, att göra saker i grupp på samma gång, att lyssna… Det är stor skillnad mellan att undervisa dessa elever och elever i årskurs 2, men det har lossnat och nu funkar det riktigt bra, säger Bosse.

Att Bringåsens skola har fiolklass är läraren Lisa Gjersvolds förtjänst. Hon har mycket goda erfarenheter av klassorkester från tidigare arbetsplatser och ville gärna införa det i Bringåsen också.

– Det ger så mycket! Barnen tränar koncentration, koordination och matematiskt tänkande. De är stolta över att de kan spela, de lär sig att framträda och växer hela tiden. Om de dessutom blir inspirerade att fortsätta med musik så är det förstås bara roligt, säger Lisa.

Lisa berättar att hon och en kollega turas om med att vara med barnen när det är fiolklassdags. Även de vuxna förses med fiol och stråke och deltar på samma premisser som barnen.

Noter redan från början

Trots att eleverna är mycket unga och bara har spelat några månader är undervisningen ganska avancerad. Alla spelar till exempel redan efter noter. Melodislingan är uppritad med blå penna på whiteboarden. De fyra notlinjerna motsvarar fiolens strängar.

– Jag tycker att det är lika bra att lära barnen noter från början. Det fixar dom. Jag tänker att om de skulle vilja fortsätta med musik sedan, så har de fått en bra start, säger Bosse.

– Första gången var det jättesvårt, men man lär sig. Det är roligt, säger Stella som går i F-klassen.

Nu riktar barnen all sin uppmärksamhet mot tavlan där Bosse långsamt pekar på not efter not.

– D noll, D noll, D ett, säger barnen i kör.

Foto: Mi Edvinsson”D noll” betyder lös D-sträng. ”Ett” betyder att finger nummer ett ska tryckas mot strängen för att få rätt ton. Snart ska de få prova på instrumenten. Bosse drar sig inte heller för att prata om något korsförtecken med sina unga elever, något som innebär höjning med ett halvt tonsteg.

– Hashtag! ropar en pojke som tycker att tecknet ser bekant ut.

Bosse hakar genast på:

– Javisst! Såhär låter det om man spelar utan Det låter lite ledset och sorgligt, eller hur, säger han.

Bosse demonstrerar både ton och fingersättning på sin egen fiol och barnen nickar instämmande. Nu förstår de vad ett förtecken kan betyda. Med hashtag låter melodin mycket gladare!

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.