Gemensamt skrivprojekt får fantasin att flöda

Från klass till klass går uppdraget att skriva ytterligare ett kapitel på den gemensamma äventyrsberättelsen i Sörgårdsstafetten. Denna vecka är det dags för 3:orna igen.

För att öka intresset för skrivande bland eleverna ansökte Sörgårdsskolan om medel för ett Skapande skolaprojekt. Med stöttning och inspiration av barnboksförfattaren Daniel Edfeldt är de nu i full gång med arbetet där alla klasser i åk F-5 deltar.

Själva skrivandet startade i klass 5 i februari med att Daniel presenterade en grundidé för berättelsen. Handlingen skulle förläggas till det välbekanta närområdet i Brunflo och ett främmande element, i detta fall superkrafter, finnas med. Genom drama- och skrivövningar hjälptes eleverna åt att uppfinna huvudpersonerna och förse dem med egenskaper. Därefter kunde Jonna och Vlad, två fiktiva barn i 8-9-årsåldern, ge sig ut på äventyr.

Under en intensiv skrivarvecka skapar varje klass ett gemensamt kapitel som sedan, likt en stafettpinne, går vidare till nästa klass. Berättelsen ligger i Google Classroom, där den växer och blir större för varje vecka.

Foto: Mi Edvinsson

– Varje fredag kommer det ett nytt kapitel som jag läser och kommenterar direkt i texten – lite tips och vad man ska tänka på, även för dem som tar vid. Det är spännande att läsa vad barnen har skrivit, och de är duktiga på att avsluta kapitlen med en cliffhanger och ge nästa klass ett problem att lösa, berättar Daniel som idag besöker klass 3.

 

Lustfyllt och kreativt

Denna veckaskriver 3:orna sitt andra och sista kapitel i boken som ännu saknar titel. Deras lärare har redan läst de andra klassernas kapitel högt, det senaste skrivet av F-klassen. Det har hänt en hel del sedan sist!

– Det är jättespännande att höra vad de andra har skrivit, säger eleven Alexandra.

Efter högläsningen har eleverna individuellt skrivit ner sina tankar om vad som ska hända härnäst. Idéerna är många och spretar åt olika håll: Huvudpersonerna blir kära i varandra, skolan börjar brinna, en skugga syns i buskarna på idrottsplatsen, det finns en lömsk spricka i Storsjöns is…

Lärarna Åsa Grenholm och Cathrin Larsson hjälper till att hitta gemensamma nämnare bland förslagen och skapa hållpunkter i den kommande handlingen innan eleverna börjar skriva i smågrupper. Daniel stöttar med lite strategi:

– Lös F-klassens problem snabbt, hitta på ett nytt uppdrag och tänk i förväg ut hur kapitlet ska sluta, tipsar Daniel.

Eleverna delas in i sex grupper och sprider ut sig i olika rum för att sätta igång det gemensamma författandet. På fredag måste det vara färdigt.

Foto: Mi Edvinsson

– Det är roligt att skriva tillsammans, man får bra fantasi då, säger Tuva.

– Det är enklare, man får fler idéer när man lyssnar på de andra, säger Alexandra.

 

Motivationshöjande arbetssätt

För lärarna återstår sedan den delikata uppgiften att ta lite från varje grupp och foga samman till ett kapitel innan berättelsen vandrar vidare.

– Det är svårt att få med allas önskemål, men vi strävar efter att alla ska få med någonting av sitt. Det är en härlig upplevelse när hela klassen formar en berättelse tillsammans, säger Åsa.

Varje klass jobbar på sitt eget sätt i skrivprocessen, och såhär har Åsa och Cathrin valt att göra. De ser hur arbetet bygger kreativitet, hur eleverna utmanar varandras tankar och hur formen för arbetet stärker både motivationen elevernas självbild som skrivande personer.

– Att det ska bli en slutprodukt, att det finns ett tydligt syfte, höjer helt klart motivationen. Att de skriver i grupp bidrar till ett fylligare innehåll och lyfter dem som annars har lite svårt med fantasi och skrivande. Den största utmaningen är att se till att alla är aktiva i grupparbetet, säger Cathrin.

Hur slutprodukten ska se ut är ännu inte helt klart, men tanken är att trycka boken i någon form. Kanske ska den också illustreras på något sätt.

– Berättelsen innehåller en hel del platser och specifika byggnader i Brunflo. Barnen skulle kunna ta foton som illustration. Det är en sak vi skulle kunna gå vidare med, säger Annika Isaksson, klasslärare i åk 5 som också är bildlärare.

Text och foto: Mi Edvinsson

 

 

 

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.