Skaparkraft på Lillsjöskolan

Att de estetiska ämnena får så stor plats på Lillsjöskolan beror inte endast på att rektorn är en obotlig kulturnörd. Förstärkt inlärning, ökad kreativitet och möjligheterna till värdegrundande arbete är några tungt vägande orsaker.

Mikael ”Micke” From var yrkesofficer på I5 i ett kvarts sekel, har en lärarexamen i bagaget och jobbar nu som rektor på Lillsjöskolan. Musik i olika former har han ägnat sig åt sedan barnsben, och gör så fortfarande på sin fritid. Han vet vilken glädje det kan ge, och han vill gärna låta eleverna få möjlighet att upptäcka detsamma. Bild och drama finner han minst lika viktigt att jobba med på skolan, helst i kombination med andra ämnen.

Foto: Mi Edvinsson– Barn lär på olika sätt, och de estetiska ämnena ger ytterligare en dimension. Det finns vetenskapliga bevis för att musik och skapande verksamhet stimulerar hjärnan på ett sätt som utvecklar inlärningsförmågan, kreativiteten och förmågan att tänka utanför ”boxen” och lösa problem, säger Micke From.

 

Tillsammans kan vi

I läroplanen står klart och tydligt att de estetiska ämnena är viktiga. Att arbeta med estetiska lärprocesser ligger därmed helt i linje med de prioriterade utvecklingsområdena på Lillsjöskolan, menar Micke. Förutom bild, musik och slöjd jobbar man gärna med drama, film och dans på skolan. Behövs det dansmusik, finns det musiker bland personalen som gärna ställer upp.

– Ingen av oss är fullfjädrade proffs på alla estetiska lärprocesser, men tillsammans kan vi jättebra. Det finns hjälp att få av kollegor, och kulturskolans personal, sager Micke From.

Han vill gärna inspirera personalen att lära av varandra. Att sätta upp elevernas arbeten överallt i korridorer och klassrum är ett mycket enkelt sätt att låta andra ta del av det man gör i sitt klassrum.

Bra för värdegrundsarbete

Micke konstaterar också att de estetiska ämnena lämpar sig mycket bra för värdegrundsarbete. Att jobba med drama på individ-, grupp och organisationsnivå för att förebygga eller lösa problem i elevgruppen fungerar till exempel ofta väldigt bra. Att ta del av någon annans musik, teater eller konstverk ger god träning i förmågan att visa uppskattning och intresse för en annan människa. Lunchkonserterna som eleverna håller i matsalen varje termin är ett exempel på detta.

– En annan stor och mycket viktig effekt av att jobba med estetiska lärprocesser är ju att eleverna har kul.  Och åter igen – det finns forskning på detta. Att använda sig av estetiska ämnen är en fantastiskt bra väg att gå för elevernas lärande och för allas trivsel på Lillsjöskolan, säger Micke From.

Text och foto: Mi Edvinsson

Se filmen om Lillsjöskolan här:

 

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.